Do uprawnień, które zyskuje szkoła przejmująca mienie we władanie, można zaliczyć:
Szkoła może wynajmować pomieszczenia pod pewnymi warunkami
Nieruchomość obejmująca budynek szkolny może być oddana szkole w trwały zarząd. Szkoła może wówczas samodzielnie zawierać umowy najmu swoich pomieszczeń i nawet ustalać obowiązujące za wynajem stawki. Jednak w niektórych sytuacjach wymagana jest zgoda organu prowadzącego.
- możliwość korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania,
- możliwość dokonywania zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na tej nieruchomości,
- prawo oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż okres, na który został ustanowiony trwały zarząd.
W tym ostatnim przypadku wymagane jest:
- zawiadomienie właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo
- zgoda, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, a także w przypadku, gdy po umowie na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Gimnazjum jest trwałym zarządcą nieruchomości. Z nowym rokiem szkolnym do dyrektora zgłosiła się prywatna szkoła muzyczna z propozycją wynajmu dwóch sali lekcyjnych na prowadzenie zamiejscowego oddziału. Dyrektor może samodzielnie podjąć decyzję w sprawie najmu i podpisać umowę z prywatną szkołą. Jednak takie prawo przysługuje z pewnymi ograniczeniami, tj. koniecznością zawiadomienia jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli umowa jest zawiera na okres do 3 lat, lub uzyskania jej zgody, gdy umowa ma być zawarta na dłuższy okres.
art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 518).
Zobacz także:
