Do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należą:
Subiektywna ocena pracy podstawą do przyznania dodatku motywacyjnego
Dodatek motywacyjny jest jednym ze składników wynagrodzenia nauczyciela - nie należnym wszystkim nauczycielom, lecz przyznawanym w związku ze spełnieniem określonych kryteriów. Nauczyciel nie może zrzec się dodatku motywacyjnego przyznanego przez dyrektora.
-
osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
-
osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
-
zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;
-
wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
-
realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej,
-
szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem.
Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę. Zrzeczenie się dodatku motywacyjnego jest więc prawnie niemożliwe. Dodatek motywacyjny to składnik, którego przyznanie uzależnione jest od subiektywnej oceny jakości pracy nauczyciela. Oczywiście nauczyciel ma prawo być niezadowolony z wysokości przyznanego dodatku i czuć się niedowartościowany, niemniej jednak niezadowolenie to nie może mieć formy zrzeczenia się dodatku.
-
art. 30 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r poz. 191 ze zm.),
-
art. 84 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
-
§ 6 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.).
Zobacz także:
