Spis z natury rozpoczyna w wyznaczonym terminie (data, godzina) i miejscu (w jednym lub kilku) przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej po upewnieniu się, że zespoły spisowe:
Przebieg inwentaryzacji w szkole drogą spisu z natury
Podstawowym terminem spisu z natury zapasów jest ostatni dzień każdego roku obrotowego, tj. 31 grudnia. Szkoły mogą czynności spisowe przeprowadzić w terminie mieszczącym się w dopuszczalnym ustawowo przedziale czasu, tj. na 3 miesiące przed i 15 dni po ostatnim dniu roku obrotowego. W takim przypadku stan zapasów, ustalony drogą spisu z natury, podlega korekcie o przychody i rozchody, jakie nastąpiły pomiędzy datą spisu a datą wyznaczenia stanu zapasów na podstawie ksiąg rachunkowych.
W jaki sposób dokonać inwentaryzacji drogą spisu z natury
- są w kompletnym składzie, a także obecne są osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy,
- otrzymały za pokwitowaniem wystarczającą liczbę odpowiednio oznakowanych, np. ponumerowanych i opatrzonych pieczątką (nazwą) jednostki, arkuszy spisowych,
- osoby odpowiedzialne za objęte spisem zapasy złożyły pisemne oświadczenia, że wszystkie dowody przychodu i rozchodu objętych spisem zapasów zostały przekazane księgowemu, a na oświadczeniu podano numery lub inne znamiona ostatnich dowodów przychodu i rozchodu.
Zadaniem zespołu spisowego jest ustalenie ilości i jakości wszystkich składników znajdujących się na polu spisowym.
Przykład: Na korytarzu szkolnym znajduje się automat do napojów, który jest przez szkołę użytkowany na podstawie umowy najmu. W trakcie inwentaryzacji szkoła powinna dokonać spisu z natury tego automatu i poinformować właściciela o jego wyniku (że w szkole znajduje się taki majątek).
Poprawianie błędów
Dokumenty wypełnia się w sposób uniemożliwiający modyfikację zapisów. Błędy należy poprawiać przez skreślenie dotychczasowej treści z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, wpisanie właściwej treści, podpisanie poprawki i umieszczenie daty. W pozostałych przypadkach skreśla się błędny zapis i dokonuje poprawnego zapisu w odrębnej pozycji arkusza spisowego. Przy skreśleniu członkowie zespołu spisowego podpisują się i wskazują miejsca poprawnego zapisu. Nanoszenie poprawek z użyciem korektorów, zamazywań lub innych sposobów, które uniemożliwiają odczytanie treści pierwotnego zapisu jest niedopuszczalne.
Zakończenie spisu
Czynności spisowe uważa się za zakończone po ujęciu w arkuszach spisowych rzeczywistych stanów wszystkich składników podlegających spisowi. Wypełnione arkusze spisowe podpisują wszyscy członkowie zespołu spisowego i osoba odpowiedzialna za składniki objęte spisem, co oznacza, że nie mają ona zastrzeżeń do ustaleń zawartych w arkuszach. Po tych czynnościach nie dokonuje się żadnych zmian w arkuszach spisowych.
Zespoły spisowe zwracają przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej wszystkie wykorzystane i niewykorzystane, również błędnie wypełnione i anulowane (unieważnione) arkusze spisowe oraz inne dokumenty zawierające informacje o przebiegu spisu z natury. Przewodniczący komisji rozlicza wydane i zwrócone arkusze spisowe oraz sprawdza kompletność i poprawność dowodów spisowych (arkuszy spisowych).
Przykład 2: Szkoła otrzymała do używania (nie na własność) z jednostki nadrzędnej komputer. Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości należy dokonać inwentaryzacji komputera. Zgodnie z ustawą inwentaryzacją drogą spisu z natury obejmuje się również znajdujące się w jednostce składniki aktywów, będące własnością innych jednostek, powierzone jej do używania, powiadamiając te jednostki o wynikach spisu.
- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047) - art. 25 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 1, ust. 3 pkt 1,
- ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 168).
Zobacz także:
Tagi: oświata, płace i finanse
