Jeżeli rada gminy ustaliła regulamin określający wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, to należy spodziewać się uchylenia tego aktu przez organ nadzoru. Uznał tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 21 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 799/16).
Kryteria przyznawania dodatków funkcyjnych muszą być precyzyjne
Warunki do otrzymania dodatku funkcjonalnego muszą być określone na tyle precyzyjnie, by stawka dodatku dla poszczególnych stanowisk była możliwa do ustalenia zgodnie z jego wolą i czytelna dla uprawnionego do dodatku. Nie wystarczy podanie samych przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stanowisk.
Regulamin musi określać warunki przyznawania i wysokość dodatków funkcyjnych
Stawki dodatków funkcyjnych nie mogą być ustalone jedynie w przedziałach kwotowych, przy jednoczesnym braku szczegółowych warunków ich przyznawania, od spełnienia których zależy wysokość dodatku. Kryteria te powinny mieć charakter obiektywny, posiadający bezpośredni związek z pełnioną funkcją, liczbą dzieci/uczniów w oddziale czy – w przypadku dyrektora i wicedyrektora placówki – liczbą oddziałów.
Dopuszczalne jest uzależnienie wysokości dodatku funkcyjnego od wielkości placówki, jej warunków organizacyjnych, liczby uczniów i oddziałów, gdyż elementy te mają bezpośredni wpływ na nakład pracy i zakres odpowiedzialności osoby, której powierzono stanowisko (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 marca 2014 r. sygn. akt I OSK 2908/13).
Z regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego musi wynikać wyraźnie wysokość tych dodatków, tak aby zarówno nauczyciel, jak i organ przyznający ten dodatek wiedzieli, jaka jest jego wysokość.
Dodatek funkcyjny za zwiększony nakład pracy
Dodatek funkcyjny stanowi ekwiwalent za zwiększony nakład pracy, stopień utrudnienia pracy i zwiększony zakres odpowiedzialności, a zatem osoba uprawniona do jego otrzymywania winna znać kryteria różnicowania stawki jego wysokości.
W ocenie sądu, podanie jedynie ich przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki tego dodatku dla poszczególnych stanowisk, przy uwzględnieniu istoty pełnionej funkcji i nakładu pracy związanego z jej wykonywaniem nie może zostać uznane za określające prawidłowo wysokości stawek omawianego dodatku.
- art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: z 2016 r. poz. 1379 ze zm.)
- § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.)
Orzecznictwo:
- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 21 lipca 2016 r., (sygn. akt II SA/Ol 799/16)
- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 marca 2014 r. (sygn. akt I OSK 2908/13)
Zobacz także:
Tagi: oświata, płace i finanse
