Przeprowadzając inwentaryzację, aby nie dopuścić do naruszenia zasad ustawy o rachunkowości i nie dopuścić do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, musisz zrealizować pięć zadań.
Inwentaryzacja w przedszkolu – 5 zadań dyrektora
Na ostatni dzień każdego roku obrotowego przedszkola zobowiązane są do przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów. Przeprowadzając inwentaryzację, aby nie dopuścić do naruszenia zasad ustawy o rachunkowości i nie doprowadzić w ten sposób do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, musisz pamiętać o pięciu podstawowych zadaniach spoczywających na każdym dyrektorze przedszkola.
ZADANIE 1: Opracuj lub zaktualizuj instrukcję inwentaryzacyjną i wprowadź ją zarządzeniem
Instrukcję inwentaryzacyjną opracowuje i wprowadza do realizacji dyrektor przedszkola. Treść dokumentu nie musi być uzgadniana z organami przedszkola. Pamiętaj, że instrukcja musi zostać przez Ciebie podpisana i opatrzona własną pieczątką.
ZADANIE 2: Opracuj plan i harmonogram prac inwentaryzacyjnych na 2017 r.
Podstawą przeprowadzenia prawidłowo inwentaryzacji w każdej jednostce oświatowej jest opracowanie harmonogramu prac inwentaryzacyjnych oraz planu inwentaryzacji na dany rok. Roczny plan inwentaryzacji jest wydawany w formie zarządzenia i podlega zaopiniowaniu przez głównego księgowego jednostki. Dokumentem tym określa się zadania na dany rok, osoby odpowiedzialne za poszczególne czynności oraz uszczegóławia terminy ich wykonania.
ZADANIE 2: Wydaj zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji i powołaj komisję inwentaryzacyjną oraz zespoły spisowe
Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji powinno zawierać w szczególności termin dokonania spisu z natury oraz skład komisji inwetaryzacyjnej wraz ze wskazaniem jej przewodniczącego oraz skład zespołów spisowych. Przepisy nie regulują zasad powoływania komisji oraz zespołów spisowych. Dyrektor na wniosek głównego księgowego lub z własnej inicjatywy, wydaje zarządzenie.
W skład komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych powołuje się osoby, których udział zapewnia odpowiednią jakość oraz daje gwarancję spełnienia podstawowych celów inwentaryzacji. W skład komisji powinny wchodzić co najmniej 2–3 osoby. Członkami komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych nie powinny być, osoby:
- odpowiedzialne za zapasy objęte spisem z natury,
- prowadzące ewidencję księgową zapasów objętych spisem z natury,
- niezapewniające rzetelności i bezstronności spisu.
ZADANIE 3: Zorganizuj szkolenie dla komisji inwentaryzacyjnej
Członkowie komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych powinni zostać przeszkoleni w zakresie przedmiotu i techniki spisu z natury poszczególnych rodzajów zapasów, zasad dokumentowania jego wyników, oceny przydatności zapasów (niepełnowartościowych, uszkodzonych) oraz trybu postępowania z zapasami obcymi.
ZADANIE 4: Zapoznaj się z arkuszami spisowymi
Czynności spisowe uważa się za zakończone po ujęciu w arkuszach spisowych rzeczywistych stanów wszystkich składników podlegających spisowi. Wypełnione arkusze spisowe podpisują wszyscy członkowie zespołu spisowego i osoba odpowiedzialna za składniki objęte spisem, co oznacza, że nie mają ona zastrzeżeń do ustaleń zawartych w arkuszach. Po tych czynnościach nie dokonuje się żadnych zmian w arkuszach spisowych. Zespoły spisowe zwracają przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej wszystkie wykorzystane i niewykorzystane, również błędnie wypełnione i anulowane (unieważnione) arkusze spisowe oraz inne dokumenty zawierające informacje o przebiegu spisu z natury.
ZASTOSUJ!
Nanoszenie poprawek z użyciem korektorów, zamazywań lub innych sposobów, które uniemożliwiają odczytanie treści pierwotnego zapisu jest niedopuszczalne. Błędy należy poprawiać przez:
- skreślenie dotychczasowej treści z zachowaniem czytelności błędnego zapisu,
- wpisanie właściwej treści,
- podpisanie poprawki i umieszczenie daty przez wszystkich członków komisji.
W pozostałych przypadkach skreśla się błędny zapis i dokonuje poprawnego zapisu w odrębnej pozycji arkusza spisowego. Przy skreśleniu członkowie zespołu spisowego podpisują się i wskazują miejsca poprawnego zapisu.
Przewodniczący komisji rozlicza wydane i zwrócone arkusze spisowe oraz sprawdza kompletność i poprawność dowodów spisowych (arkuszy spisowych).
ZADANIE 5: Rozlicz różnice
Rozliczenie inwentaryzacji ma na celu doprowadzenie wartości ewidencyjnej składników majątku wynikające z ksiąg rachunkowych do ich wartości rzeczywistej ustalonej w trakcie spisu z natury. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych, należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji.
- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.),
- ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
- ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 1311).
Zobacz także:
Tagi: Oświata, Płace i finanse
