W planie finansowym szkoły są wyodrębnione 2 nowe rozdziały:
Finansowanie organizacji kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami
Organ prowadzący ma obowiązek przeznaczenia środków na zadania związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, w wysokości nie niższej niż środki naliczone na ten cel w części oświatowej subwencji ogólnej.
2 rozdziały w planie finansowym
- 80149 – Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego,
- 80150 – Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i szkołach zawodowych oraz szkołach artystycznych.
Przez wydatki związane z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy należy rozumieć wydatki na wszelką działalność wykonywaną na rzecz uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w tym w odpowiedniej części również wydatki:
- na utrzymanie budynku,
- związane z administracją szkoły,
- na wynagrodzenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących,
- na wynagrodzenie dyrektora i wicedyrektorów szkoły itp.
Co można sfinansować ze środków na kształcenie specjalne
W ramach posiadanych środków szkoła musi zapewnić wszystkim uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, w tym:
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;
- zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
W tym kontekście część wydatków związanych z kształceniem uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, np. wynagrodzenie specjalistów zatrudnionych w szkole, powinna być proporcjonalnie sfinansowana ze środków przeznaczonych na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 532).
Zobacz także:
Tagi: oświata, płace i finanse
