1) niezachowanie ustawowych terminów,
11 najczęściej występujących błędów podczas inwentaryzacji
Do najczęstszych błędów podczas inwentaryzacji w jednostkach oświatowych ujawnianych podczas czynności kontrolnych należy m.in. niezachowanie odpowiednich terminów czy zbyt późne podejmowanie niektórych czynności związanych z inwentaryzacją. Podpowiadamy, jakich błędów lepiej unikać i jak dobrze zorganizować prace inwentaryzacyjne.
Najczęściej popełniane błędy podczas inwentaryzacji
2) nieustalanie stanu materiałów i towarów wydanych, niezużytych, zaliczonych w koszty w momencie zakupu oraz brak korekty kosztów (art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości),
3) pominięcie sald zerowych,
4) brak szkoleń dla komisji inwentaryzacyjnej,
5) nieprawidłowe kompensowanie niedoborów z nadwyżkami ,
6) niewłaściwy dobór formy do składnika majątku, np. WNiP – często jednostki wybierają spis z natury, a powinna być przeprowadzana drogą weryfikacji (art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości),
7) inwentaryzacja oraz jej wyniki są nieodpowiednio udokumentowane, niezgodnie z postanowieniami instrukcji inwentaryzacyjnej,
8) nieinwentaryzowanie majątku obcego,
9) zbyt późne podejmowanie niektórych czynności inwentaryzacyjnych,
10) niewyjaśnianie nadwyżek,
11) nierozliczenie wyników inwentaryzacyjnych w okresie, którego dotyczą.
Przykłady dotyczące błędów
Przykład błędu – korekta kosztów na koniec roku
Jednostka oświatowa zgodnie z przyjętymi zasadami obciąża koszty w momencie zakupu (paliwo do samochodów). Na koniec roku budżetowego powinna dokonać (korekty kosztów) inwentaryzacji tych składników, co również powinno być ujęte w zarządzeniu dotyczącym okresowej inwentaryzacji. I zgodnie z art. 17 ustawy o rachunkowości – w kosztach danej jednostki. Wartość paliwa znajdującego się w bakach samochodów spisano i wyceniono na kwotę 1.000 zł.
Przykład błędu – zbyt późne podejmowanie czynności
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że czynności inwentaryzacyjne powinny zakończyć się do 15 dnia następnego roku obrotowego, czyli do 15 stycznia. Nieprawidłowym postępowaniem jest więc np. wysyłanie prośby o potwierdzenie salda do kontrahenta na początku stycznia, nie ma możliwości, aby we właściwym terminie uzyskać informację zwrotną.
- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047),
- ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 168).
Zobacz także:
Tagi: oświata, płace i finanse
