Połączenie szkół różnych typów w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Istnienie jednej wspólnej lub kilku oddzielnych rad pedagogicznych powinno wynikać z zapisów statutu zespołu szkół. Nie ma problemu, gdy rada pedagogiczna szkoły podejmuje uchwałę dotyczącą danej szkoły, gdyż ma do tego pełne kompetencje. Nie ma też wtedy problemu z protokołowaniem, gdyż każda rada pedagogiczna prowadzi księgę protokołów, zgodnie z zasadą: jedna rada pedagogiczna = jedna księga protokołów.
Zespół szkół może mieć wspólną lub odrębne rady pedagogiczne
W szkołach wchodzących w skład zespołu szkół może być jedna rada pedagogiczna lub odrębne - dla każdej szkoły. Jeśli jednak większość nauczycieli zatrudnionych w zespole pracuje we wszystkich typach szkół – wygodniej jest, gdy funkcjonuje jedna rada pedagogiczna.
Istnienie kilku rad pedagogicznych nasuwa wątpliwość, jak postąpić w sytuacji, gdy podejmowane są decyzje dotyczące całego zespołu szkół. Problem polega na tym, że żaden przepis prawa oświatowego nie przewiduje przekazania kompetencji poszczególnym radom pedagogicznym w zakresie zmian statutu zespołu szkół. Statutu zespołu nie mogą więc zmieniać rady poszczególnych szkół, a nie istnieje rada całego zespołu. Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w instytucji, która ten statut nadała, czyli w organie prowadzącym. To organ prowadzący nadając statut zespołowi szkół, powinien ustalić tryb zmian tego statutu.
art. 5 ust. 2, art. 58 ust. 1, 2 i 6 oraz art. 62 ust. 1, 3 i 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: rada pedagogiczna
