Instrukcja wypełniania świadectw zawarta jest w tabeli (dla wychowawców klas):
Zasady wypełniania świadectw szkolnych
Każdy nauczyciel i dyrektor musi znać nowe zasady wypełniania świadectw szkolnych. Przedstawiamy wytyczne co, gdzie i jak należy wpisać na świadectwie szkolnym uczniów.
l.p. |
Podstawa prawna |
Co, gdzie, jak wpisać? |
1) |
|
Świadectwa wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym. |
2) |
|
Świadectwa ukończenia szkoły dla dzieci i młodzieży - w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej wpisać: - obowiązkowe zajęcia edukacyjne, oceny roczne uzyskane z tych zajęć w klasie programowo najwyższej oraz - te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny roczne, których realizacja zgodnie ze szkolnym planem nauczania zakończyła się w klasach programowo niższych. W szkołach policealnych dla młodzieży/ szkołach dla dorosłych - analogicznie, z uwzględnieniem, że zamiast „klasy” jest „semestr”. |
3) |
|
Imię (imiona) i nazwisko, miesiąc i miejsce urodzenia ucznia albo absolwenta, klasę, oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania oraz miesiąc wydania świadectwa wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu, bez stosowania skrótów. |
4) |
|
Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły, z tym że w nazwie szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego można pominąć nazwę zespołu lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego. |
5) |
|
W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku: 1) zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych – w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się wyraz odpowiednio „zwolniony” albo „zwolniona”; 2) nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych – w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się wyraz odpowiednio „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”; 3) zwolnienia ucznia gimnazjum z realizacji projektu edukacyjnego – w wierszu przeznaczonym na wpisanie tematu projektu edukacyjnego wpisuje się wyraz odpowiednio „zwolniony” albo „zwolniona”. |
6) |
|
W przypadku niewypełnienia kilku kolejnych wierszy można je przekreślić ukośną kreską, z wyjątkiem pierwszego i ostatniego wolnego wiersza, w których wstawia się poziome kreski. |
7) |
|
Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się wpisywanie nazwy zajęć edukacyjnych w dwóch wierszach, z tym że w pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęć edukacyjnych wstawia się poziomą kreskę. |
8) |
|
Jako datę wydania świadectwa przyjmuje się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku ucznia, który przystępował do egzaminu poprawkowego lub egzaminu klasyfikacyjnego albo do sprawdzianu wiadomości i umiejętności po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych jako datę wydania świadectwa przyjmuje się datę podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie wyników odpowiednio promocji albo klasyfikacji i promocji tego ucznia. |
9) |
|
Świadectwa wydawane przez szkołę opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. |
10) |
|
Świadectwa wydawane przez szkołę podpisują dyrektor szkoły lub kierownik oraz wychowawca lub opiekun klasy. Odcisk pieczęci dyrektora szkoły lub kierownika powinien być wyraźny. |
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 170).
- Ustawa z 22 grudnia 2016 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 ze zm.).
Zobacz także:
