Przedszkole musi zapewnić bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie. Jest to czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, której realizacja stanowi prawo każdego dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym (a wobec dzieci 5-letnich obowiązek), którego nie można ograniczyć.
Zajęcia specjalistyczne organizowane po południu
Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą się odbywać wyłącznie po godzinach przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Tygodniowy wymiar tych zajęć powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb wychowanków.
Obowiązek realizacji przez przedszkole podstawy programowej dotyczy w takim samym zakresie wszystkich wychowanków. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizują tę samą podstawę programową, w takim samym wymiarze co ich pełnosprawni rówieśnicy. W sytuacji gdy dziecko w czasie godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej uczestniczyłoby w zajęciach rewalidacyjnych czy specjalistycznych – nie mogłoby tym samym realizować określonych treści programowych. Stanowiłoby to ograniczenie prawa dziecka do bezpłatnego realizowania podstawy w gwarantowanym ustawowo czasie.
Zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne również powinny zostać zorganizowane po czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
-
art. 6 ust. 1 pkt 2, art. 64 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
§ 4 ust. 1, § 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r., poz. 414),
-
§ 6 ust. 3,§ 10 ust. 2 pkt 1 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61 poz. 624 ze zm.),
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.) – opis celów, zalecane warunki i sposób realizacji.
Zobacz także:
Tagi: podstawa programowa
