Skuteczność działania szkoły w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga integrowania wiedzy i umiejętności z wielu różnych obszarów, podejmowania niekiedy niestandardowych rozwiązań i stałego rozwijania kompetencji zarówno indywidualnych nauczycieli, jak i szkoły jako instytucji. Zapewnienie takiego wsparcia jest możliwe jedynie we współpracy wszystkich osób działających na rzecz ucznia. Zespołowe działanie nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem wymaga także zaangażowania rodziców, a niekiedy również korzystania ze wsparcia zewnętrznego.
Współdziałanie wychowawców i nauczycieli przy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W świetle obowiązujących przepisów osobą bezpośrednio odpowiedzialną za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dyrektor. Choć przepisy nie wymagają powoływania zespołu dla każdego dziecka lub ucznia wymagającego wsparcia, to jednak wyraźnie wskazują kierunek zespołowego współdziałania wychowawców, nauczycieli i specjalistów na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zespół nauczycieli
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli doprecyzowano przepisy dotyczące możliwości tworzenia w szkole i przedszkolu zespołów nauczycieli do realizacji zadań szkoły określonych w statucie. Dotychczasowe przepisy odnoszące się do ramowego statutu ograniczały się do wskazania, że dyrektor może takie zespoły tworzyć i powoływać ich przewodniczącego. Zgodnie nowymi regulacjami (art. 111 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe, § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli) zespół:
1) jest powoływany na czas określony lub nieokreślony,
2) określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym.
Praca zespołu
Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek tego zespołu. Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników szkoły. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami szkoły. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943ze zm.).
- Ustawy z 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
Zobacz także:
