W umowach o roboty budowlane wykonywane w przedszkolu częstym błędem jest oznaczanie placówki jako strony umowy. Taki zapis skutkuje bezwzględną jej nieważnością, gdyż przedszkole nie może występować w obrocie cywilnoprawnym. Stroną umowy jest więc wyłącznie organ prowadzący, który może udzielić dyrektorowi przedszkola pełnomocnictwa. W kompetencjach organu prowadzącego leży bowiem wykonywanie remontów obiektów przedszkolnych i zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
Umowę o wykonanie napraw w przedszkolu zawiera organ prowadzący
Zakres wykonywanych napraw, termin ich rozpoczęcia i zakończenia, wynagrodzenie wykonawcy, możliwość odstąpienia od umowy, sposób informowania i występowania o zgodę na zawarcie przez wykonawcę umowy z podwykonawcami. To tylko część informacji, które należy zawrzeć w umowie z firmą wykonującą remont w przedszkolu, tak by skutecznie zabezpieczyć interesy organu prowadzącego.
Duże remonty zleca się w ramach zamówień publicznych
Z zasady wybór wykonawcy powinien nastąpić w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Postępowanie takie może przeprowadzać dyrektor przedszkola, jeżeli zostanie mu udzielone stosowne pełnomocnictwo. W takiej sytuacji dyrektor opracowuje projekt umowy, która powinna stanowić część specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Postępowania w sprawie zamówienia publicznego nie przeprowadza się jednak, gdy wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000 euro.
W umowie wyszczególniony zakres zamawianych robót
Umowa powinna zawierać szczegółowe ustalenie zakresu wykonywanych robót, przy czym dopuszczalne jest odesłanie do dokumentacji technicznej i projektowej, która powinna wówczas stanowić załącznik do umowy. Strony muszą też określić termin rozpoczęcia i zakończenia robót (dotyczy to również ich poszczególnych części, jeżeli roboty mają charakter złożony), a także ich odbioru.
Ważne jest również określenie wynagrodzenia należnego wykonawcy – wskazać należy, czy jest to wynagrodzenie ryczałtowe, czy też kosztorysowe, oraz jego kwotę, a także sposób i terminy zapłaty.
Konieczny zapis o możliwości odstąpienia od umowy
Umowa o wykonanie remontu w przedszkolu powinna być skonstruowana w taki sposób, żeby możliwie najszerzej zabezpieczyć interes organu prowadzącego. Przede wszystkim należy przewidzieć możliwość odstąpienia od umowy na wypadek niewykonywania bądź nienależytego wykonywania robót przez wykonawcę. W umowie powinny być również uregulowane uprawnienia organu prowadzącego z tytułu gwarancji jakości.
Zamawiający powinien mieć prawo do żądania usunięcia stwierdzonych wad w okresie gwarancyjnym, a w przypadku bierności wykonawcy – do zlecenia ich usunięcia osobie trzeciej na koszt wykonawcy. Okres gwarancyjny może być wyznaczony wedle uznania stron, przy czym brak jego wskazania oznacza przyjęcie okresu 2-letniego – patrz ramka.
Wskazany zapis o karach umownych płaconych przez wykonawcę
Warto także doprecyzować sposób informowania i występowania o zgodę na zawarcie przez wykonawcę umowy z podwykonawcami. Gdy bowiem zamawiający wyrazi – choćby milczącą – zgodę na powierzenie prac podwykonawcy, wówczas podwykonawca może żądać przed sądem zapłaty wynagrodzenia nie tylko od wykonawcy, ale również od organu prowadzącego. Z tego względu zasadne jest zastrzeżenie kar umownych płaconych przez wykonawcę na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania określonych obowiązków niepieniężnych, np.: na wypadek opóźnień robót.
Kwestie organizacji pracy uwzględnione w umowie
Umowa powinna zapewniać taką organizację prac, aby roboty nie zakłócały funkcjonowania przedszkola i nie stanowiły zagrożenia dla wychowanków. Przykładowo można ustalić, że prace będą wykonywane poza godzinami zajęć w placówce – patrz ramka.
- art. 5 ust. 7 pkt 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz.1943 ze zm.),
- art. 3531, art. 577 § 4, art. 638 § 2, art. 647, art. 6471 § 5, art. 648 § 2, art. 658 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz. 549 ze zm.),
- art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 pkt 8, art. 15 ust. 2–3, art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. : Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.).
Zobacz także:
