Przede wszystkim możliwe staje się powierzenie przez dyrektora szkoły prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego z uczniami klas I-III dwóm nauczycielom, a nie tylko jednemu, co jest znacznym ułatwieniem w organizacji pracy szkoły przynajmniej w niektórych sytuacjach. Dotychczas mógł być to jeden nauczyciel, co niekiedy stanowiło bardzo duże utrudnienie. Z nauczania indywidualnego wykluczeni bowiem byli ci nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy nie posiadali niezbędnych kwalifikacji do realizacji treści podstawy programowej kształcenia z zakresu nauczania języka obcego nowożytnego.
Ułatwienia dla dyrektora w organizacji nauczania indywidualnego
Obowiązujące od 9 września 2014 r. rozporządzenie wprowadza nowe możliwości, które mają pomóc dyrektorom szkół w sprawnym, bezkolizyjnym, nastawionym na potrzeby uczniów i uwzględniającym możliwości szkoły organizowaniu nauczania indywidualnego.
Prawodawca wprowadził także ograniczenie co do organizowania dla ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zajęć indywidualnego nauczania w szkole. Aby mogło mieć miejsce nauczanie indywidualne na terenie szkoły, obecnie spełnione muszą zostać jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, w orzeczeniu powinna być wskazana możliwość realizacji indywidualnego nauczania w pomieszczeniu w szkole. Po drugie, szkoła musi dysponować pomieszczeniem, w którym zajęcia dla tego ucznia mogą być realizowane. Tak więc w regulacji uwzględniono zarówno potrzeby ucznia, jak i warunki organizacyjne szkoły.
- strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej
- § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157).
- § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157).
Zobacz także:
