Uchwały rady pedagogicznej muszą być zgodne z obowiązującym prawem. Podejmowane są na podstawie aktów prawnych upoważniających organ wydający i zatwierdzający uchwałę do regulowania spraw, których podejmowana uchwała dotyczy oraz aktów prawnych określających kompetencje organu wydającego uchwałę.
Uchwały rady pedagogicznej muszą wynikać z aktualnych przepisów
Rada pedagogiczna może podejmować uchwały jedynie w sprawach do których jest upoważniona np. w sprawie dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do możliwości uczniów. Każda uchwała musi wynikać z aktualnych przepisów prawa.
Organ kolegialny może podejmować uchwały tylko w zakresie, do którego jest upoważniony. W przypadku dostosowania warunków i form egzaminu maturalnego upoważnieniem takim nie może być Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 29 sierpnia 2014 r., gdyż komunikat ten nie jest aktem prawnym. Upoważnienie do podjęcia takiej uchwały jest natomiast § 59 ust. 9 i ust. 10 rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r., zgodnie z którym:
-
rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb i możliwości absolwentów, o których mowa w ust. 1-4, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego, określonych w szczegółowej informacji, o której mowa w ust. 8;
-
w przypadku absolwentów, o których mowa w ust. 2 i 3, którzy ukończyli szkołę we wcześniejszych latach, sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb i możliwości absolwentów, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego, określonych w szczegółowej informacji, o której mowa w ust. 8, wskazuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 64 ust. 1, w porozumieniu z dyrektorem komisji okręgowej.
-
§ 59. ust. 9 i ust. 10 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z nr 83, poz. 562 ze zm.),
-
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym 2014/2015 egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Zobacz także:
