Jeżeli nauczyciele zostali zapoznani z regulaminem dyżurów podczas zebrania rady pedagogicznej, to w protokole należy zamieścić stosowny zapis. Do protokołu dołącza się także listę nauczycieli uczestniczących w zebraniu, ponieważ wskazuje ona, kto był obecny na zebraniu i został zapoznany z regulaminem.
Sposób zapoznania nauczycieli z regulaminem dyżurów określa dyrektor
Decyzja o tym, w jaki sposób nauczyciele zostaną zapoznani z regulaminem dyżurów jest podejmowana przez dyrektora szkoły w sposób autonomiczny. Podpisywanie regulaminu przez nauczycieli nie jest konieczne, ale pozwala uniknąć problemów.
Drugą możliwością zapoznania nauczycieli z harmonogramem dyżurów jest uzyskanie podpisu potwierdzającego zapoznanie się z regulaminem od każdego nauczyciela, który ma obowiązek stosowania jego postanowień. Zbieranie podpisów można zorganizować na posiedzeniu rady pedagogicznej, albo w pokoju nauczycielskim.
Najczęściej dyżury są pełnione na każdej kondygnacji budynku szkolnego, a jeżeli korytarz jest długi, to przez dwóch nauczycieli. Muszą być one zorganizowane wszędzie tam, gdzie przebywają uczniowie. Najlepiej, aby dyrektor przed ustaleniem grafiku dyżurów podczas przerwy dokonał przeglądu budynku szkolnego i sam ustalił, gdzie uczniowie mogą być narażeni na niebezpieczeństwo i tam ustalił miejsce dyżuru. Na przykład:
- wejście do budynku szkolnego,
- okolice szatni, stołówki,
- toalety,
- zakamarki, ciemne kąty,
- najbardziej uczęszczane miejsca w szkole, najbardziej uczęszczane szlaki komunikacyjne (wejście do budynku szkolnego, główna klatka schodowa, wyjście na boisko).
art. 43 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły, dyżur nauczyciela
