W roku szkolnym 2017/2018 dyrektor gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego powinien poinformować nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony o automatycznym przejściu w stan nieczynny – z 1 września 2018 r. Informacje powinny być złożone w formie pisemnej w terminie do 15 maja 2018 r. Dyrektor nie powinien kierować informacji do wszystkich nauczycieli w szkole, lecz tylko do tych, których dalsze zatrudnienie nie będzie możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum.
Skutki kadrowe związane z reformą oświatową
Najistotniejsze zmiany związane z reformą oświatową, która będzie wdrażana od 1 września 2017 r., planowane są w gimnazjach. Będą one podlegały stopniowemu wygaszaniu wskutek zaprzestania prowadzenia rekrutacji do klas I. Proces wygaszania ma potrwać przez lata szkolne 2017/2018 i 2018/2019. W tym okresie ustawodawca zamierza wprowadzić dwuetapowe rozwiązania kadrowe względem nauczycieli i innych pracowników wygaszanego gimnazjum.
Stan nieczynny albo rozwiązanie stosunku pracy
Korzyści ze stanu nieczynnego
Zgoda bądź milczenie nauczyciela przez 7 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji będzie skutkowało przejściem w 6-miesięczny stan nieczynny z 1 września 2018 r. Niewątpliwą zaletą stanu nieczynnego będzie pierwszeństwo w podjęciu zatrudnienia na wolnych stanowiskach nauczycielskich, o których informacje będą publikowane na stronie internetowej właściwego kuratorium oświaty. Z drugiej strony, nauczyciel, który przejdzie w stan nieczynny, wprawdzie w tym okresie będzie pobierał wynagrodzenie zasadnicze, lecz utraci prawo do odprawy z tytułu rozwiązania stosunku pracy, gdyż jego stosunek pracy nie ulegnie rozwiązaniu, a wygaśnie po upływie 6 miesięcy stanu nieczynnego.
Czy nauczyciel może odmówić przejścia w stan nieczynny
Nauczyciel może również odmówić przejścia w stan nieczynny, przy czym odmowa ta powinna być sformułowana wyraźnie. W takim przypadku dyrektor powinien wręczyć mu oświadczenie o rozwiązaniu stosunku pracy – nie później niż 31 maja, z uwagi na konieczność upływu 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia do końca roku szkolnego. Spóźnione wypowiedzenie poskutkuje koniecznością zatrudniania nauczyciela w kolejnym roku szkolnym.
Rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela gimnazjum, który odmówił przejścia w stan nieczynny, będzie następowało tak jak dotychczas, w wyniku oświadczenia woli pracodawcy, złożonego na piśmie i zawierającego przyczyny wypowiedzenia i pouczenie o prawie odwołania się do sądu pracy. W takim przypadku nie stosuje się jednak art. 20 Karty Nauczyciela, co oznacza w szczególności, że dyrektor dokonujący wypowiedzenia w związku z wygaszeniem gimnazjum nie musi konsultować go z organizacją związkową.
- Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
Zobacz także:
