Nie uległa zmianie regulacja, zgodnie z którą prace komisji rekrutacyjnej są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji. Przy takim składzie komisji rekrutacyjnej prace mogą być prowadzone także w przypadku absencji któregoś z członków komisji spowodowanej np. chorobą – § 10 ust. 4 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
Rekrutacja do przedszkola - obowiązują nowe regulacje pracy komisji rekrutacyjnej
W podpisanym rozporządzeniu zachowanodotychczasowe rozwiązania dotyczące szczegółowego trybu pracy i zadań komisji rekrutacyjnej. W zakresie przepisówdotyczących składu komisji rekrutacyjnej, regulacje uzupełniono jednak o kwestie dotyczące składu komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący nowo tworzone przedszkole, gdy dany organ prowadzący nie prowadzi innego przedszkola.
W skład komisji wchodzi co najmniej 3 nauczycieli
Za powołanie komisji rekrutacyjnej oraz wyznaczenie przewodniczącego odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola – art. 157 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.
Powołując komisję rekrutacyjną dyrektor powinien typować tych pracowników pedagogicznych, którzy z racji swoich obowiązków zawodowych mogą zapewnić prawidłowe przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego.
W skład powołanej przez dyrektora przedszkola komisji rekrutacyjnej musi wchodzić:
- co najmniej 3 nauczycieli tego przedszkola – w przypadku przedszkola,
- co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu lub szkole podstawowej prowadzonych przez ten sam organ prowadzący – w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego.
- § 9 ust. 1 i ust. 2rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
W sytuacji gdy liczba nauczycieli zatrudnionych w danym przedszkolu jest niewystarczająca do przeprowadzenia wszystkich etapów postępowania rekrutacyjnego, w tym postępowania uzupełniającego, z zachowaniem przewidzianego dla nauczycieli czasu pracy, należy uzupełnić skład komisji rekrutacyjnej. W takiej sytuacji skład komisji rekrutacyjnej może być uzupełniony o przedstawiciela lub przedstawicieli organu prowadzącego dane przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego – przedstawicieli tych wyznacza wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W przypadku nowo tworzonego przedszkola za przeprowadzenie rekrutacji odpowiada komisja rekrutacyjna powołana w innym przedszkolu prowadzonym przez ten sam organ w wyznaczonym przez niego składzie 3 nauczycieli, a w razie braku innego przedszkola - co najmniej 3 przedstawicieli organu prowadzącego - art. 159 ust. 1 i 2 ustawy prawo oświatowe.
Pięć głównych zadań komisji rekrutacyjnej
Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
1) przeprowadzenie analizy formalnej wniosków o przyjęcie do przedszkola i sporządzenie listy kandydatów, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej, w przypadku których zweryfikowano wniosek, w tym zweryfikowano spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym,
2) zweryfikowanie okoliczności zawartych w oświadczeniach dołączonych przez rodziców/opiekunów do wniosku
3) sporządzenie informacji o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego;
4) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych,
5) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
- art. 157 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe i § 10 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
Do obowiązków przewodniczącego komisji rekrutacyjnej należy:
- udostępnienie członkom komisji wniosków o przyjęcie do przedszkola wraz z załączonymi przez rodziców dokumentami
- ustalenie terminów posiedzeń komisji
- prowadzenie posiedzeń komisji
Członkiem komisji nie może być rodzic kandydata ani dyrektor
Ze względu na konieczność zachowania pełnej bezstronności działania komisji rekrutacyjnej, w jej skład nie może wchodzić osoba,której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danego przedszkola. W razie powołania rodzica kandydata w skład komisji, dyrektor powinien dokonać zmiany personalnej – dotyczy to również przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Członkiem komisji nie może być także sam dyrektor przedszkola, ponieważ to do dyrektora wnoszone będą odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej - § 9 ust. 4 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
- art. 157 ust. 1 i ust. 2, art. 159 ust. 1 i 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017. r. poz. 59).
- § 9 ust. 1, ust. 2 i ust. 4, §10 ust. 4, ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 610).
Zobacz także:
