Przyjmowanie dzieci do przedszkola, dzielenie ich na grupy i ustalanie, do jakiego oddziału będą przypisane, należy do dyrektora. Oddziały powinny obejmować dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Ich liczba w oddziale nie powinna być wyższa niż 25. Nie muszą być tworzone oddziały jednorodnych wiekowo. Nauczyciel, któremu zostanie powierzona opieka nad oddziałem powinien realizować program wychowania przedszkolnego dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci (art. 22a ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Zadaniem nauczycieli jest ponadto:
Przyjęcie 5-latka do zerówki – kto musi wyrazić zgodę?
Ustalenie organizacji przedszkola, w tym przydzielanie dzieci do poszczególnych oddziałów należy do podstawowych kompetencji dyrektora przedszkola. Jednak czy wszystkie decyzje może on podejmować w sposób całkowicie autonomiczny? Co w sytuacji, gdy rodzice chcą, aby dziecko 5-letnie uczęszczało do tzw. zerówki? Czy potrzebna jest opinia poradni, czy wystarczy wola rodzica i zgoda dyrektora?
O przeniesieniu dziecka 5-letniego do oddziału przedszkolnego grupującego dzieci 6-letnie decyduje dyrektor przedszkola, bez konieczności odwoływania się do opinii poradni.
O podziale na grupy decyduje dyrektor…
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
… który powinien uwzględniać potrzeby rozwojowe dziecka
Przesunięcia dzieci z oddziału do oddziału powinny być dokonywane z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dzieci oraz możliwości organizacyjnych.
Sytuacje, w których dyrektor podejmuje takie decyzje, powinny być określone w statucie przedszkola.
Po roku dziecko może zostać w „zerówce”
Dziecko 5-letnie uczęszczające do przedszkola dopiero w wieku 6 lat będzie obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Z dniem 1 września 2017 r. będzie mogło kontynuować wychowanie przedszkolne jako 6-latek lub rozpocząć edukację szkolną w klasie I szkoły podstawowej. Decyzja o zapisaniu dziecka 6-letniego do klasy I należy wyłącznie do rodziców.
Kiedy można przyjąć 6-latka do szkoły
Dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, przyjmie dziecko do klasy I, jeżeli:
- korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Dziecko, które zostanie wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. W związku z tym, że dane dziecko obecnie korzysta z wychowania przedszkolnego będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej bez konieczności przedstawiania opinii poradni (art. 31 ust. 4–6 i art. 36 ust. 1 – 3 ustawy Prawo oświatowe).
- art. 22a ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- art. 31, art. 110 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- § 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Zobacz także:
