Akta spraw zakończonych, po upłynięciu okresu przechowania w komórce organizacyjnej, w której zostały wytworzone, należy przekazać do archiwum lub składnicy akt. Przekazywane dokumenty muszą zostać odpowiednio uporządkowane, w przeciwnym razie pracownik składnicy nie potwierdzi swoim podpisem ich przyjęcia.
Przekazywanie akt do składnicy akt w 3 krokach
Okres, po upływie którego dokumenty należy przekazać do archiwum lub składnicy akt jest określony w instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w przedszkolu. Przedszkola najczęściej gromadzą akta w składnicy akt, ich przekazywanie musi być zgodne z procedurami.
KROK 1.: Uporządkowanie i spisanie akt
Wszystkie dokumenty przekazywane do składnicy akt przedszkola wymagają starannego uporządkowania i spisania. Za czynności te odpowiada pracownik komórki, w której powstały. Podział akt na klasy i kategorie archiwalne zawiera Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt, będący załącznikiem do Instrukcji Kancelaryjnej przedszkola.
1. Porządkowane dokumentacji archiwalnej (akta kategorii A):
a) uporządkowanie dokumentów w obrębie poszczególnych teczek:
- dokumenty układa się sprawami w kolejności liczb porządkowych spraw,
- w ramach spraw dokumenty układa się alfabetycznie,
b) usunięcie wszystkich metalowych elementów (spinaczy, zszywek, klamerek) oraz foliowych obwolut,
c) ponumerowanie stron (ołówkiem, w górnym rogu każdej zapisanej strony),
d) zamieszczenie dokumentów w teczkach wiązanych – w jednej teczce mogą znajdować się tylko akta zakwalifikowane do tej samej kategorii archiwalnej,
e) opisanie teczek zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej: nazwa przedszkola, nazwa komórki organizacyjnej, w której wytworzono dokumenty, kategoria archiwalna, tytuł odzwierciedlający zawartość teczki, roczne daty krańcowe.
2. Porządkowanie dokumentacji niearchiwalnej (kategoria B):
a) zamieszczenie dokumentów w teczkach wiązanych,
- opisanie teczek zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej: nazwa przedszkola, nazwa komórki organizacyjnej, w której wytworzono dokumenty, kategoria archiwalna, tytuł odzwierciedlający zawartość teczki, roczne daty krańcowe.
Dokumentacji niearchiwalnej nie porządkuje się wewnątrz, nie usuwa elementów metalowych i foliowych obwolut, nie numeruje się stron.
KROK 2.: Przygotowanie spisów zdawczo-odbiorczych
Spisy zdawczo-odbiorcze należy sporządzić oddzielnie dla:
- archiwalnych akt kategorii A – w czterech egzemplarzach (jeden egzemplarz przeznaczony jest dla komórki przekazującej akta),
- niearchiwalnych akt kategorii B – w trzech egzemplarzach (jeden egzemplarz przeznaczony jest dla komórki przekazującej akta).
Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się na maszynie do pisania lub na komputerze:
- rubryki od 1 do 6 – wypełnia komórka organizacyjna przekazująca akta,
- rubryki od 7 do 8 – wypełnia pracownik składnicy akt.
Akta należy spisać w takiej kolejności, w jakiej występują w wykazie akt, ich kolejność powinna mieć porządek logiczny. Każdy spis zdawczo-odbiorczy musi zostać podpisany przez dyrektora przedszkola lub szkoły oraz kierownika komórki, która przekazuje akta. Numer spisu nadaje pracownik składnicy akt.
KROK 3.: Przeniesienie odpowiedzialności na pracownika składnicy
Akta zostaną przyjęte do składnicy, jeżeli nie stwierdzi się uchybień w ich przygotowaniu do przekazania oraz nieprawidłowości w przygotowanych spisach zdawczo-odbiorczych. W chwili przyjęcia na końcu spisu kierownik składa podpis i zobowiązuje się do właściwego zabezpieczenia i przechowywania dokumentów.
Obowiązku wdrażania systemu kontroli zarządczej nie mają przedszkola niepubliczne, które nie są jednostkami sektora finansów
- art. 5 ust. 1, 1a, 2, 2b, art. 34 ust. 1 oraz art. 36 ust. 2 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1446),
- § 9–12 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1743).
Zobacz także:
Tagi: dokumenty w szkole
