Rada pedagogiczna jako kolegialny organ przedszkola w zakresie realizowania jego zadań statutowych m.in.
Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej jest informacją publiczną
Dyrektor przedszkola lub szkoły nie może odmówić wglądu w protokół z posiedzenia rady pedagogicznej, ponieważ stanowi informację publiczną. Informację publiczną należy udostępnić bez zbędnej zwłoki, a za nieuzasadnioną odmowę grozi kara grzywny, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności.
- zatwierdza plan pracy przedszkola,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opiniuje pracę przedszkola
Protokoły z posiedzeń rady pedagogicznej zawierają zatem informacje dotyczące realizowania zadań ustawowych, w związku z czym stanowią informację publiczną, którą dyrektor placówki ma obowiązek udostępnić każdej osobie zainteresowanej.
Dyrektor nie może żądać informacji o celu pozyskania informacji publicznej
Zgodnie z ustawą od osoby zwracającej się z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej nie można żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. W praktyce oznacza to, że dyrektor przedszkola bądź szkoły, który został zobowiązany do udostępnienia protokołu z posiedzenia rady pedagogicznej nie powinien analizować, czy wnioskujący jest uprawniony do żądania tej informacji. Prawo do jej uzyskania wynika bowiem zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z Konstytucji.
Protokół powinien zostać udostępniony w ciągu 14 dni
Dyrektor przedszkola lub szkoły powinien udostępnić protokół z posiedzenia rady pedagogicznej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od złożenia wniosku przez zainteresowanego. Jeżeli nie jest to możliwe – dyrektor ma obowiązek powiadomienia wnioskującego o opóźnieniu, jego powodach oraz terminie, w jakim informacja zostanie udostępniona. Powiadomienie takie należy wystosować w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
Za nieudostępnienie informacji publicznej grozi kara
Ustawa stanowi, że kto nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Należy także zaznaczyć, że oprócz odpowiedzialności karnej, dyrektor odmawiający udostępnienia informacji publicznej może ponieść także odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną, jeżeli jej zachowanie zostanie uznane za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
- art. 2, art. 3 ustawy, art. 6, art. 23 z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 2058),
- art. 41 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156).
Zobacz także:
Tagi: rada pedagogiczna
