Podstawową podkreślaną przez MEN nowością jest wskazanie w projekcie rozporządzenia, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki ucznia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach – jakie zmiany proponuje MEN
Projekt rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zachowuje dotychczasowe rozwiązania dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej – nie oznacza to jednak, że dyrektorzy nie muszą przygotować się na zmiany. Co czeka dyrektorów i nauczycieli przedszkoli?
Nowe zadania nauczycieli
W celu zapewnienia właściwego rozpoznawania sytuacji i warunków determinujących funkcjonowanie ucznia w przedszkolu lub szkole, w projekcie rozporządzenia zwrócono uwagę na szczególne zadania nauczycieli do których należą:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń,
- utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
Doprecyzowanie zadań dyrektorów
Doprecyzowane zostały kompetencje dyrektora szkoły, przedszkola i placówki organizującej pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektor powinien organizować wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań ukierunkowanych na poprawę jakości udzielanej pomocy.
Nowa kategoria uczniów obejmowanych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Wśród potrzeb uczniów stanowiących podstawę do objęcia ich pomocą psychologiczno-pedagogiczną dodatkowo wskazano zaburzenia zachowania i emocji, które należy korygować w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz poprzez objęcie ucznia odpowiednimi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ustawodawca zaplanował również poszerzenie kręgu uczniów mogących korzystać z zajęć logopedycznych. W tym celu określenie „zaburzenia komunikacji językowej”, stanowiące dotychczas podstawę do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zastąpione zostanie określeniem, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych.
Nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W projekcie rozporządzenia pojawia się także nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Mają być to zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, które będą wspomagały efektywność uczenia się.
Zaproponowano także, aby socjoterapeutyczne zostały zastąpione zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne, które będą mogły być organizowane dla większej grupy dzieci i młodzieży, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami w tym zakresie – a mianowicie dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Oprócz powyższego MEN proponuje, aby wszystkie zajęcia specjalistyczne, rozwijające uzdolnienia oraz dydaktyczno-wyrównawcze zgodnie z projektem mają trwać 45 minut.
Dyrektor skieruje dziecko do poradni
Jeżeli udzielana pomoc psychologiczno-pedagogicznej nie będzie przynosiła efektów i nie nastąpi poprawa funkcjonowania dziecka, zgodnie z projektem dyrektor przedszkola, zgodą rodziców dziecka, będzie mógł wystąpić do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie pogłębionej diagnozy specjalistycznej problemu w celu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Nowe rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach ma obowiązywać od 1 września 2017 r.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach , szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach (projekt z 20 kwietnia 2017 r.)
Zobacz także:
