Dotychczas na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia MENiS z 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków dyrektor szkoły lub placówki zobowiązany był do opracowania wieloletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli, mając na uwadze:
Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli – na jaki okres przygotować
Nie ma już obowiązku sporządzania wieloletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli. Począwszy od roku szkolnego 2016/2017 obowiązuje roczny plan doskonalenia zawodowego. Dyrektorzy szkół i placówek do 30 listopada danego roku składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego w następnym roku budżetowym uwzględniające potrzeby nauczycieli.
Zmienione przepisy
- program rozwoju szkoły lub placówki i związane z tym potrzeby kadrowe,
- plany rozwoju zawodowego poszczególnych nauczycieli,
- wnioski nauczycieli o dofinansowanie kosztów niektórych form doskonalenia zawodowego, jak: opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.
Nowe przepisy od stycznia 2016 r.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie MEN z 10 listopada 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w którym § 6 ust. 1. stanowi, że na każdy rok szkolny dyrektor szkoły lub placówki określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, uwzględniając:
- wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wynikające z nich wnioski,
- wyniki odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego,
- zadania związane z realizacją podstawy programowej,
- wymagania wobec szkół i placówek, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 21a ust. 3 ustawy o systemie oświaty,
- wnioski nauczycieli o dofinansowanie kosztów niektórych form doskonalenia zawodowego: opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.
Wobec powyższego nie ma już obowiązku sporządzania wieloletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wystarczy sporządzać plan doskonalenia zawodowego nauczycieli na każdy rok szkolny.
- rozdział 7a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- § 2, § 6 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. nr 46, poz. 430 ze zm.).
Zobacz także:
