Zgodnie z ustawą o rachunkowości w ostatnim kwartale roku kalendarzowego należy przeprowadzić inwentaryzację rzeczowych składników majątku przedszkola. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji w placówce ponosi dyrektor przedszkola. Do jego podstawowych obowiązków należy:
Obowiązki dyrektora i pracowników przedszkola podczas inwentaryzacji
Powołując komisję inwentaryzacyjną dyrektor przedszkola powinien sprawdzić, czy udział w jej pracach leży w zakresie obowiązków wyznaczonych pracowników. W przypadku nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela konieczne jest uzyskanie zgody.
- wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
- powołanie komisji inwentaryzacyjnej ze wskazaniem osób, które wejdą w jej skład,
- wyznaczenie przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej,
- podjęcie decyzji w zakresie sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.
Nie wszyscy pracownicy są zobowiązani do uczestniczenia w inwentaryzacji
W przypadku pracowników niepedagogicznych powołanie w skład komisji jest możliwe, jeżeli zakres obowiązków, z którym zostali zapoznani przy podejmowaniu pracy, przewiduje zobowiązanie do wykonywania również innych zadań służbowych zleconych przez pracodawcę, w tym zadań niewymienionych w wykazie obowiązków.
Inaczej jest w przypadku nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela, dla których zakres obowiązków ustanowiony został bezpośrednio w ustawie.
Karta Nauczyciela nie przewiduje dla nauczycieli obowiązków związanych z rachunkowością. Oznacza to, że dyrektor przedszkola chcący powołać w skład komisji nauczyciela, musi uzyskać od niego zgodę.
Przepisy nie regulują zasad powoływania komisji
Przepisy o rachunkowości nie zawierają szczegółowych wytycznych dotyczących zasad powoływania komisji inwentaryzacyjnej. W związku z tym dyrektor przedszkola powinien wykorzystywać przyjęte i utrwalone w praktyce zasady działania:
- w skład komisji powinny wchodzić co najmniej 2-3 osoby (w tym przewodniczący)
- członkowie komisji powinni być obeznani z gospodarką magazynową, znać przepisy i zasady dotyczące inwentaryzacji oraz przeprowadzania spisu z natury
- realizowanie zadań związanych z przeprowadzaniem inwentaryzacji rzeczowych składników majątku przedszkola należy powierzać pracownikom zobowiązanym do wykonywania obowiązków związanych z rachunkowością.
dyrektor przedszkola, karta nauczyciela, dokumentacja inwentaryzacji
- art. 4, art. 26, art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: z Dz.U. z 2013 r. poz. 330 694, ze zm.),
- art. 94 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- art. 42 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191)
