Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien odzwierciedlać przebieg zdarzenia lub przeprowadzonych czynności. Musi z niego wynikać: kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby. Protokół może być pisany ręcznie lub redagowany komputerowo.
O formie protokołu z rady pedagogicznej decyduje regulamin
Przepisy oświatowe nie określają, w jakiej formie należy protokołować zebrania rady pedagogicznej oraz co powinien zawierać protokół. Niezależnie od tego, jaką formę protokołowania zebrań wybierze rada pedagogiczna, musi być on opisany w regulaminie.
W protokole można wyróżnić stałe elementy, które zapewniają m.in. kompletność informacji i łatwość posługiwania się protokołem. Stałe elementy protokołu to:
1. Nagłówek – wzór treści: „Protokół nr …/…./2015 zebrania Rady Pedagogicznej …………………… w …………………….… z dnia ……………….
2. Skład obradującego gremium:
a) imię i nazwisko, funkcja osoby prowadzącej zebranie;
b) ogólna liczba członków Rady Pedagogicznej;
c) liczba członków biorąca udział w zebraniu (jeśli rada jest liczna, to wg listy obecności z odręcznymi podpisami – załącznik, jeśli nieliczna – do protokołu wpisać imiona i nazwiska uczestników zebrania);
d) nieobecni członkowie;
e) imię i nazwisko uczestników spoza Rady.
3. Część wstępna:
a) powitanie;
b) stwierdzenie, że posiedzenie zostało zwołane zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej i jest prawomocne;
c) odczytanie i przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania (odnotować brak zastrzeżeń do protokołu lub wniesienie wniosku o dokonanie zmiany/o uzupełnienie protokołu, a także treść poprawki lub uzupełnienia);
d) odczytanie porządku obrad;
e) przyjęcie porządku obrad (przez aklamację) - zrobić adnotację, jeśli był wniosek o wyłączenie/włączenie kolejnego punktu do porządku obrad – jakiego.
4. Część główna - przebieg zebrania:
a) krótkie zreferowanie spraw wg porządku obrad, z uwzględnieniem zasadniczych argumentów i kontrargumentów przedstawianych w trakcie dyskusji oraz ustaleń z niej wynikających (Ad 1, Ad 2, Ad 3, …);
b) podjęte uchwały oraz sposób ich podejmowania (jeśli uchwał jest więcej, to każdą uchwałę sprawozdać odrębnie):
- w jakiej sprawie podjęto uchwałę,
- liczba osób biorących udział w głosowaniu,
- stwierdzenie prawomocności podejmowanej uchwały,
- wyniki głosowania: liczba głosów oddanych „za”, „przeciw”, „wstrzymujących się” (jeśli głosowanie jest tajne – także liczbę głosów „nieważnych”),
- sformułowane uchwały (kolejno): „W wyniku głosowania Rada powzięła uchwałę o …….”;
c) sformułowane wnioski do pracy i rekomendacje:
- sformułowane wnioski i rekomendacje (kolejno): „Na zebraniu przyjęto następujące wnioski: …..”;
d) przebieg zebrania po wyczerpaniu porządku obrad ̶ tzw. wolne wnioski.
5. Część końcowa:
a) zapis końcowy: „Na tym zebranie zakończono”;
b) formuły kończące protokół (przed nazwiskiem protokolanta i przewodniczącego rady pedagogicznej):
- „Protokół zawiera ….. ponumerowanych stron",
- „Protokół zawiera ….. ponumerowanych załączników”.
6. Podpisy na protokole:
a) przewodniczącego zebrania Rady Pedagogicznej lub osoby pełniącej funkcję przewodniczącego (z prawej strony);
b) protokolanta (z lewej strony z dopiskiem: „Protokołował/Protokołowała”).
art. 43 ust. 2 ustawyz 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: rada pedagogiczna
