Wszystkie zapisy statutu szkoły powinny być aktualne i zgodne z prawem.
Nowelizacja prawa oświatowego podstawą do zmian w statucie szkoły
Podstawą zmian w szkolnym statucie mogą być zarówno zmiany w prawie oświatowym, jak i okoliczności wynikające ze zmiany organizacyjnej lub konieczności poszerzenia oferty szkoły. Zmiany powinny być dokonywane odpowiednio wcześniej.
Można się wzorować na zasadach techniki prawodawczej
Prawo nie określa jednak, jak nowelizować akty wewnętrzne szkoły (placówki), np. statuty, uchwały, zawiera natomiast szczegółowe wytyczne w zakresie tworzenia i nowelizacji aktów prawa, takich jak ustawy i rozporządzenia. Nie ma przeszkód, by nowelizacji statutu dokonać, wzorując się na zasadach techniki prawodawczej, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r.
Zmiany należy wprowadzić uchwałą rady szkoły
Projekt statutu albo jego zmian przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki (art. 42 ust. 1 ustawy o systemie oświaty). W szkołach, w których rada szkoły nie została powołana, jej zadania wykonuje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
Zmian można dokonać na 3 sposoby
Według zasad techniki prawodawczej zmiana aktu prawnego polega na:
- uchyleniu niektórych jego przepisów,
- zastąpieniu niektórych jego przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu,
- dodaniu do niego nowych przepisów.
Elementy te nie muszą jednocześnie wystąpić w jednej zmianie statutu.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624 ze zm.),
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. nr 100, poz. 908).
Zobacz także:
Tagi: statut szkoły
