Rozporządzenia ministra edukacji narodowej, które zaczną obowiązywać od 1 września 2015 r., dotyczą m.in.:
Nowe rozporządzenia MEN, które wchodzą w życie 1 września
Z początkiem roku szkolnego 2015/2016 wchodzi w życie wiele nowych przepisów dotyczących szkół, w tym aż 7 rozporządzeń ministra edukacji narodowej. Nowe regulacje wprowadzają m.in. rozporządzenie o ocenianiu, o nadzorze pedagogicznym, a także wymaganiach wobec szkół. Każdy dyrektor musi wiedzieć, które z nowych przepisów zmieniają zapisy w wewnątrzszkolnych dokumentach.
1) Nowych sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów – regulacje wprowadzają m.in.: możliwość odejścia od obowiązkowej formy oceny opisowej w klasach I–III, ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych w formie opisowej, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, zwolnienia ucznia z wykonywania poszczególnych ćwiczeńna zajęciach wychowania fizycznego, termin ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń. Nowe regulacje trzeba uwzględnić m.in. w WSO, statucie czy procedurach.
2) Warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów – nowe przepisy określają m.in.: terminy, w których dyrektor informuje rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu albo egzaminu gimnazjalnego – nie później niż do 20 listopada, skład zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu albo egzaminu gimnazjalnego – co najmniej 2 nauczycieli, możliwość powołania w skład zespołu nadzorującego przebieg sprawdzianu nauczycieli prowadzących zajęcia, z zakresu których przeprowadzany jest sprawdzian.
3) Kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem – wprowadzają zastąpienie terminu „upośledzenie umysłowe” określeniem „niepełnosprawność umysłowa”, możliwość zmniejszenia liczby uczniów w oddziałach integracyjnych, obowiązek dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia co najmniej 2 razy w roku. Nowe wymagania związane z kształceniem uczniów niepełnosprawnych wiążą się z dostosowaniem wewnątrzszkolnych dokumentów do nowych regulacji, w tym statutu i procedur.
4) Wymagań wobec szkół – dotyczą efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych, organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki, tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów, współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, zarządzania szkołą.
5) Nadzoru pedagogicznego – zmieni się: zakres ewaluacji zewnętrznej, stopniowanie oceny spełniania wymagań wobec szkół, sposób formułowania wyników ewaluacji, zasada sporządzania programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, postępowanie, gdy w czasie ewaluacji zewnętrznej okaże się, że działania szkoły mają wpływ na wiarygodność jej wyników.
6) Przechodzenia uczniów do szkół – w przypadku przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu albo ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej, do szkoły publicznej innego typu albo tego samego typu, o przyjęciu ucznia do szkoły publicznej decyduje dyrektor szkoły. Przyjęcie wymagające przeprowadzenia zmian organizacyjnych w szkole powodujących dodatkowe skutki finansowe, wymaga od dyrektora zgody organu prowadzącego.
7) Przyjmowania dzieci z zagranicy – uregulowanie zasad przyjmowania dzieci przybywających z zagranicy do publicznych innych form wychowania przedszkolnego.
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 843).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. poz. 959).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. poz. 1113).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (na dzień publikacji rozporządzenie nie było jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (na dzień publikacji rozporządzenie nie było jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw).
Zobacz także:
Tagi: men
