W art. 111 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe zawarto delegację do określenia przez ministra rozporządzenia regulującego m.in. warunki i tryb tworzenia zespołów nauczycieli do realizacji zadań przedszkola określonych w statucie szkoły. Na podstawie tego upoważnienia wydano rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, w którym zawarto zapis umożliwiający dyrektorowi powoływanie ww. zespołów (§ 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli).
Nowe przepisy nie nakładają obowiązku powoływania zespołów ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przepisy nie wymagają powoływania zespołów do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Zobowiązanie nauczycieli do współdziałania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika wprost z wprowadzanych od 1 września regulacji. Jeżeli jednak planowanie i koordynowanie udzielania tej pomocy będzie powierzone innej osobie niż dyrektor – warto zadbać o udokumentowanie tej decyzji.
Przepisy nie określają przy tym, jakie to mają być zespoły, a jednocześnie odrębnie regulują konieczność zawarcia w statucie m.in.:
- celów i zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
- sposobów realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
- zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość.
Jednocześnie przepisy rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazują zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w których określono procedury działania zobowiązujące nauczycieli do współpracy, bez konieczności powoływania zespołów.
Przepisy nie wymagają powoływania zespołów do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ zobowiązanie nauczycieli do współdziałania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika wprost z wprowadzanych od 1 września regulacji. Wskazanie innej niż dyrektor osoby, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w przedszkolu, może się odbyć np. poprzez udokumentowanie delegowania określonej osoby do realizacji tych zadań w protokole rady pedagogicznej lub w wyniku wewnętrznych ustaleń wynikających z kierowniczej funkcji dyrektora, który jest przełożonym wszystkich pracowników.
Informowanie o działaniach w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie pisemnej jest określone jednoznacznie w odniesieniu do konkretnych czynności wskazanych w przepisach. Takiej formy w świetle prawa nie wymaga zespołowa organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jakkolwiek w praktyce mogą się zdarzyć sytuacje uzasadniające potrzebę formalnego powołania zespołu.
W takim przypadku dyrektor powinien to zrobić w formie zarządzenia na podstawie przywołanych przepisów oraz w oparciu o stosowne zapisy w statucie przedszkola.
- art. 111 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 59 ze zm.),
- § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 r. poz. 1591).
Zobacz także:
