Przepisy Prawa oświatowego są różnie interpretowane w różnych gminach. W konsekwencji, osoby chcące korzystać z ciepłych obiadów w szkole znajdują się w różnej sytuacji, co może nawet prowadzić do uznania za nierówne traktowanie. Z wniosków płynących do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że koszty szkolnych i przedszkolnych obiadów są zróżnicowane w zależności od tego, czy placówka korzysta z zewnętrznej firmy cateringowej czy też posiłki przygotowuje w stołówce szkolnej.
Nadmierne koszty szkolnych obiadów
Od 1 września 2022 r. szkoły i przedszkola mają zapewnić dzieciom możliwość zjedzenia co najmniej jednego ciepłego posiłku. Choć koszt dla rodziców ma się ograniczać jedynie do produktów, w szkołach korzystających z zewnętrznych firm cateringowych, koszty te są dużo wyższe niż w placówkach z własną stołówką. Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje w tej sprawie do ministra oświaty.
Szkolna stołówka
Prawo oświatowe nie zawiera nakazu zorganizowania stołówki w szkole. Owszem daje taką możliwość, określa także zasady płatności za obiady, przypadki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z opłat, a w przypadku określonych szkół - obowiązek zapewnienia jednego gorącego posiłku w ciągu dnia, włącznie ze stworzeniem możliwości do jego zjedzenia. O tym, czy w placówce pojawi się stołówka czy nie, zdecyduje ostatecznie dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym. On też ustala warunki korzystania ze stołówki oraz wysokość opłat za posiłki.
Opłaty w orzecznictwie sądów administracyjnych
Ważne: Opłaty za korzystanie z posiłku w stołówce zorganizowanej w publicznej szkole czy też publicznym przedszkolu powinny być ustalane przez radę gminy jako równowartość surowców wykorzystanych do ich przygotowania (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 listopada 2010 r., sygn. I OSK 1554/10).
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego pozostałe koszty związane z przygotowaniem posiłków ma ponieść organ prowadzący szkołę. Niezależnie od tego czy są to koszty wynagrodzenia pracowników, składek odprowadzanych od tego wynagrodzenia czy nakłady niezbędne na utrzymanie kuchni, czy też - w przypadku placówek korzystających z zewnętrznego cateringu - koszty związane z przygotowaniem i dowozem posiłków do jadalni / stołówki.
Zgodnie z art. 106 ust. 4 Prawa oświatowego - nie ma możliwości przerzucenia wskazanych kosztów w całości na rodziców (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2022 r., sygn. III OSK 1043/21).
Potrzeba zmian
Mimo wyraźnego orzecznictwa kontrola wykazała, że wiele gmin niesłusznie przerzuca te koszty na rodziców, a wielu dyrektorów placówek oświatowych jest wyraźnie zaskoczonych, że w przypadku korzystania z zewnętrznej firmy cateringowej nadal obowiązują ich przepisy Prawa oświatowego.
Może to wynikać m.in. z interpretacji, którą przedstawił resort edukacji, który w swoim stanowisku stwierdził, że ustawodawca nie nakłada na gminę konieczności ponoszenia skutków finansowych zapewnienia odpłatnego gorącego posiłku dla chętnych uczniów.
Biorąc pod uwagę istniejące rozbieżności, konieczna jest jednolita interpretacja, a najlepiej zmiana Prawa oświatowego w taki sposób, by obowiązujące przepisy nie budziły wątpliwości.
Informacja opublikowana w biuletynie informacji publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich - portal gov.pl
