Do specjalistów zaliczymy m.in. psychologów, pedagogów, logopedów i terapeutów pedagogicznych. Możliwe jest zatrudnienie innych osób w charakterze specjalistów, oczywiście pod warunkiem, że posiadają kwalifikacje.
Możliwe zatrudnienie specjalistów również po 1 września
Dostosowanie form nauczania, jak też możliwości pobierania nauki zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami może polegać na zapewnieniu dziecku w przedszkolu nauczycieli – specjalistów. Zatrudnienie tych pracowników jest możliwe również po 1 września.
Zatrudnienie logopedy, pedagoga, psychologa wymaga inicjatywy dyrektora, który odpowiada za organizację różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej placówce. Dyrektor na bieżąco powinien monitorować potrzeby wychowanków, rodziców i nauczycieli w tym zakresie. Sygnałem do zatrudnienia specjalistów może być m.in. treść i liczba opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Liczba godzin przeznaczonych na ten cel uzależniona jest m.in. od rodzaju udzielanej pomocy, okresu czasu, na jaki ma być ona zorganizowana, liczby dzieci objętych daną formą wsparcia.
Jeżeli w przedszkolu zaistnieje potrzeba zorganizowania zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a przedszkole nie dysponuje nauczycielami – specjalistami ani nie ma możliwości zorganizowania zajęć we współpracy z poradnią, wówczas dyrektor powinien zaplanować zatrudnienie pedagoga, psychologa, logopedy i uwzględnić to w aneksie do arkusza organizacji. Organ prowadzący może przyznać środki na zatrudnienie specjalistów w liczbie godzin uzależnionych od potrzeb danego przedszkola.
Bardzo często potrzeby w tym zakresie kilku przedszkoli i szkół prowadzonych przez organ mogą zaspakajać ci sami specjaliści, uzupełniając obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin. Pensum specjalistów określa, w drodze uchwały, organ prowadzący przedszkole.
W przedszkolach niepublicznych
W przedszkolu niepublicznym dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczeniem o indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniu przedszkolnym można zorganizować analogiczne wsparcie specjalistów, jak w przedszkolu publicznym.
Jeżeli przedszkole niepubliczne chce mieć status przedszkola integracyjnego lub specjalnego (lub utworzyć w przedszkolu ogólnodostępnym stosowne oddziały), musi stosować przepisy o zatrudnianiu specjalistów i organizowaniu fachowej pomocy dzieciom.
-
art. 5d, art. 6 ust. 6 ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art. 42 ust. 3 oraz ust. 7 pkt 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 414.).
Zobacz także:
Tagi: pedagog szkolny, psycholog
