Przyjęcie do szkoły ucznia niepełnoprawnego nie stwarza sytuacji, w której od razu trzeba utworzyć oddział integracyjny. Taki uczeń, który ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, musi mieć zapewnioną realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, oraz – jeśli jest to niezbędne – zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne.
Minimalna liczba uczniów w oddziale integracyjnym
Do utworzenia oddziała integracyjnego konieczna jest minimalna liczba uczniów z niepełnosprawnością. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.
Szkoła musi zapewnić realizację zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Również w takiej sytuacji można zatrudnić dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
- lub specjalistów,
- lub – w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta,
- lub pomoc nauczyciela
z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zmniejszenie liczby uczniów w ciągu roku
Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych. Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych, w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej może być niższa od liczby określonej w przepisach w sprawie ramowego statutu, ale dotyczy to przypadków, w których liczba uczniów zmniejsza się w ciągu roku szkolnego lub etapu edukacyjnego.
- § 5 ust. 3, § 6, § 7 ust. 2–6 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113 ze zm.),
- § 5 ust. 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oddział integracyjny
