Ustalenie stanu majątku przedszkola pozwala uniknąć skutków prawnych z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz ujawnić przypadki i ustalić przyczyny niegospodarnego zarządzania mieniem. Inwentaryzacja jest częścią kontroli zarządczej i stanowi jedno z najbardziej skutecznych narzędzi kontroli.
Kto może uczestniczyć w przeprowadzaniu inwentaryzacji w przedszkolu
Dyrektor przedszkola powołuje przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej i jej członków spośród tych pracowników, którzy znają przepisy dotyczące inwentaryzacji, zasady przeprowadzania spisu z natury oraz są dobrze obeznani z gospodarką magazynową. Czy członkiem komisji może być nauczyciel?
Dyrektor ustala skład komisji…
Brak jest przepisów regulujących, kto może, a kto nie może być członkiem komisji inwentaryzacyjnej. To dyrektor przedszkola decyduje o powołaniu komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych, w których skład wchodzą pracownicy przedszkola, oraz o sposobie wyznaczenia zespołu spisowego. Powinien to uczynić pisemnie.
Wydanie przez dyrektora zarządzenia przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o rachunkowości, za którego niedopełnienie grożą przewidziane prawem sankcje.
…ale może potrzebować zgody pracownika
Chcąc włączyć do składu komisji inwentaryzacyjnej nauczyciela, dyrektor przedszkola musi uzyskać jego zgodę. Wynika to z faktu, że zakres zadań i obowiązków nauczycieli określa Karta Nauczyciela. Do obowiązkowych zadań nauczycieli nie należą kwestie związane z rachunkowością w przedszkolu.
Pracownik niepedagogiczny jest natomiast zobowiązany do udziału w pracach komisji inwentaryzacyjnej w sytuacji, gdy w jego zakresie czynności przyjętych w ramach stosunku pracy znajdują się postanowienia zobowiązujące go do wykonywania takich zadań. W praktyce często znajdują się tam postanowienia zobowiązujące pracownika do wykonywania zleconych przez przełożonych poleceń lub zadań służbowych innych niż czynności wymienione w szczegółowym wykazie. Ponadto każde powierzenie pracownikom zadań związanych z inwentaryzacją powinno być w formie pisemnej. Pozwoli to ustalić, na kim spoczywają obowiązki w danym zakresie i od kogo należy egzekwować ich wykonanie.
Nie każdy pracownik może wejść w skład komisji
W skład komisji inwentaryzacyjnej nie powinni wchodzić:
- główny księgowy,
- pracownicy księgowości i innych komórek, którzy prowadzą ewidencję składników majątkowych objętych spisem z natury, mają dokonywać wyceny i rozliczenia spisu z natury, są odpowiedzialni materialnie za inwentaryzowany majątek.
Warto zdecydować się na przeszkolenie pracowników i utworzenie stałej komisji inwentaryzacyjnej, która będzie zobowiązana do przeprowadzenia wszystkich inwentaryzacji zarządzanych w przedszkolu. Pozwoli to uniknąć błędów popełnianych przez osoby nieposiadające odpowiednich kwalifikacji.
- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047),
- ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
- ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1870),
- ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1666),
- Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 902).
Zobacz także:
