Aby dyrektor miał podstawę do rozliczenia godzin karcianych, treści ujęte w dzienniku innych zajęć muszą być zgodne z zasadami przeznaczenia tych godzin określonymi w Karcie Nauczyciela oraz w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania.
Kontrola realizacji godzin karcianych przez nauczycieli
Dyrektor szkoły powinien podjąć odpowiednie kroki w celu zapewnienia obowiązku realizacji godzin karcianych przez wszystkich nauczycieli. Podejmowanie takich kroków to nic innego jak działania w ramach zarządzania ryzykiem w kontroli zarządczej.
Rodzaje zajęć dozwolonych do realizacji można podzielić na trzy grupy:
- wzbogacenie oferty świetlicy szkolnej, np. zajęcia pomocy dzieciom w nauce, grupy zainteresowań, odrabianie zadań domowych;
- zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów, np. praca z uczniem zdolnym (zajęcia fakultatywne prowadzone z grupami uczniów itp.), praca z uczniem mającym trudności w nauce (zajęcia wyrównawcze, korekcyjne itp.);
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów – których organizacja powinna być poprzedzona diagnozą tych zainteresowań.
Godzin karcianych nie można w żadnym wypadku przeznaczać na:
- zajęcia obowiązkowe realizujące wymagania z podstawy programowej w ramach godzin określonych w ramowych planach nauczania,
- opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do i ze szkoły,
- zastępstwa doraźne,
- nauczanie indywidualne realizowane zgodnie z zasadami przyznawania godzin nauczania indywidualnego.
Podstawa prawna:
- ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z zm.).
Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Nie masz konta? Zarejestruj się »