Konkurs na dyrektora szkoły – najczęściej pojawiające się pytania
Kategoria: Organizacja pracy placówki
Data: 06-06-2013 r.
Większość pytań zadawanych podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły dotyczy zamierzeń przedstawionych w koncepcji rozwoju szkoły. Zatem kandydat na dyrektora szkoły powinien bardzo dobrze tę koncepcję znać i umieć rozwinąć oraz uzasadnić wszystkie zawarte w niej planowane działania.
Komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego, dokonuje ich merytorycznej oceny. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, szkoły lub placówki. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania (§5 rozporządzenia MEN z 8 kwietnia 2010 r.). Większość pytań powinna dotyczyć zamierzeń przedstawionych w koncepcji rozwoju szkoły.
W skład komisji konkursowej na dyrektora szkoły chodzą przedstawiciele: organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej, rady rodziców oraz nauczycielskich związków zawodowych (art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty). Każda z tych osób reprezentuje określone środowisko i zadawane pytania dotyczą spraw ważnych dla tych właśnie środowisk. Poniżej przedstawiam pytania, które często powtarzają się:
Treść pytań zależy od tego, kogo reprezentuje członek komisji konkursowej
dyrektora szkoły
Pytania przedstawicieli organu prowadzącego
- Co będzie wyróżniać pana/pani szkołę spośród innych tego samego rodzaju placówek w gminie/mieście?
- Jakie działania na rzecz środowiska lokalnego zamierza pan/pani podejmować?
- Jak będzie pana/pani motywować nauczycieli do zaangażowania w realizację statutowych szkoły?
- W jaki sposób będzie pan/pani zarządzać ewentualnym konfliktem między organami szkoły, np. między radą pedagogiczną a radą rodziców?
- Jakie działania podejmie pan/pani, aby poprawić wyniki sprawdzianu/egzaminu/matury?
- Jakie dostrzega pan/pani możliwości pozyskiwania pozabudżetowych środków na rzecz szkoły?
- W jakich sytuacjach będzie pan/pani stosować ustawę o zamówieniach publicznych?
Pytania przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny:
- Jak pan/pani zamierza monitorować realizację podstawy programowej?
- W jaki sposób pan/pani będzie wykorzystywać wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej dla poprawy efektywności pracy szkoły?
- W jaki sposób zamierza pan/pani wykorzystywać godziny karciane?
- Jak zorganizuje pan/pani pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Na jaką pomoc będą mogli liczyć uczniowie szczególnie uzdolnieni?
Pytania przedstawicieli rady pedagogicznej:
- Jak będzie pan/pani przyznawać dodatek motywacyjny nauczycielom?
- Jak będzie pan/pani motywować nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego?
- W jaki sposób będzie pan/pani inspirować nauczycieli do podejmowania innowacji pedagogicznych?
Pytania przedstawicieli rady rodziców:
- W jaki sposób zamierza pan/pani rozwiązać problem agresji w szkole (wagarowania, nikotynizmu itp.)?
- W jakich sprawach zamierza pan/pani współpracować z radą rodziców?
- Czy zamierza pan/pani wprowadzić e-dziennik?
- Jak pan/pani zamierza zachęcać rodziców do bliższej współpracy ze szkołą?
Pytania przedstawicieli związków zawodowych:
- Jakie regulaminy opiniują związki zawodowe?
Podstawa prawna:
- art. 36a ust. 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 5 rozporządzenia MEN z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60, poz. 373 ze zm.).
Małgorzata Krajewska, naczelnik Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy
Zobacz także:
Podstawa prawna:
Małgorzata Krajewska
Zobacz także:
Tagi: konkurs, dyrektor szkoły

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Nie masz konta? Zarejestruj się »