Biuletyn Informacji Publicznej musi też zawierać informacje na temat:
Każda szkoła powinna prowadzić Biuletyn Informacji Publicznej
Podmiot zobowiązany do prowadzenia BIP musi publikować informacje, które będą służyć wszystkim odwiedzającym, a zatem między innymi informacje dotyczące swojego statusu prawnego lub formy prawnej. Zatem powinny się w BIP-ie znaleźć między innymi informacje na temat podstawy prawnej działania, akt założycielski, statut, podstawowe przepisy prawa, organ prowadzący, sposób finansowania, organ nadzoru pedagogicznego.
Zawartość Biuletynu Informacji Publicznej
- organizacji podmiotu (struktura organizacyjna: liczba miejsc w placówce, liczba oddziałów, godziny pracy itp.),
- przedmiotu działania i kompetencji (podstawowe cele i zadania, obszary działania),
- organów i osób sprawujących w nich funkcje i ich kompetencje (osoby funkcyjne, strategiczne stanowiska – kompetencje poszczególnych organów),
- struktury własnościowej podmiotu (jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, nieruchomość i mienie własnością gminy, gospodarka finansowa na zasadach jednostki budżetowej),
- majątku, którym dysponują (informacje o budynku – rok budowy, kubatura, wartość, wartość pozostałego wyposażenia inwestycyjnego/przedmiotów nietrwałych, informacje o gruntach: nr działki i obręb, powierzchnia),
- programów w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań (np. programy na rzecz osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar przemocy w rodzinie),
- zasad funkcjonowania, w tym o zakresie wykonywania zadań publicznych, sposobach przyjmowania i załatwiania spraw (dni i godziny przyjęć interesantów, osoby przyjmujące interesantów, adres do kierowania spraw drogą korespondencyjną/e-mailową, stanu przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwum oraz o sposobach i zasadach udostępniania informacji publicznej),
- danych publicznych: przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających (dotyczy np. kontroli finansowej, nadzoru pedagogicznego, PIP, sanepid oraz wniosków/opinii organów kontrolujących, wystąpień dyrektora w związku z kontrolami, np. złożenie zastrzeżeń),
- komunikatów i aktualności (przetargi, nabór na wolne stanowiska, itp.).
Oprócz wymienionych informacji BIP prowadzony przez placówkę oświatową może zawierać dane dotyczące jej osiągnięć, kadry nauczycielskiej oraz dane adresowe placówki i informacje o osobach odpowiedzialnych za jego redagowanie.
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego mu prawa (art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Jednolite strony BIP dla wszystkich jednostek
Wszystkie strony BIP muszą być wykonane w zgodzie z rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, które określa:
- szczegółowe standardy ujednoliconego systemu stron Biuletynu Informacji Publicznej, w tym strukturę strony głównej,
- zakres i tryb przekazywania informacji,
- standardy zabezpieczania treści informacji publicznych udostępnianych w BIP – mając na względzie sprawność i jednolitość działania tego systemu stron.
- art. 5 ust. 2, art. 6 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198 ze zm.),
- rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. nr 10, poz. 68).
Zobacz także:
Tagi: dokumenty w szkole, bip
