Dostosowanie form nauczania, jak też możliwości pobierania nauki, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, może polegać na zapewnieniu dziecku w przedszkolu nauczyciela wspomagającego, specjalistów, pomocy nauczyciela oraz innych osób. Stwierdzenie takiej potrzeby może nastąpić po rozpoczęciu roku szkolnego, np. po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej i wydaniu orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych dziecka.
Jeżeli to konieczne, specjalistę należy zatrudnić także w trakcie roku szkolnego
Zatrudnianie nauczycieli wspomagających, specjalistów oraz osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć może okazać się konieczne w trakcie roku szkolnego. Dyrektor przedszkola musi wówczas przygotować aneks do arkusza organizacyjnego - sprawdź, kiedy musi także uzyskać zgodę organu prowadzącego, który decyduje także o wymiarze czasu pracy nowo zatrudnianych osób.
Od 1 stycznia 2016 r. zatrudnienie nauczyciela wspomagającego wygląda następująco:
Typ jednostki |
Zatrudnianie obligatoryjne nauczyciela wspomagającego |
Zatrudnianie fakultatywne nauczyciela wspomagającego |
Przedszkola ogólnodostępne |
Tak, jeżeli kształci dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone |
W przypadku kształcenia dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione obok niepełnosprawności (inne niż autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone), niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym – za zgodą organu prowadzącego |
Przedszkola ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi |
Zawsze należy zatrudnić. |
|
Przedszkola integracyjne |
Zawsze należy zatrudnić. |
|
Inne formy wychowania przedszkolnego |
Tak, jeżeli kształci dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone |
W przypadku kształcenia dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione obok niepełnosprawności (inne niż autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone), niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym – za zgodą organu prowadzącego |
Dyrektor przedszkola, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wyznacza dla nauczyciela wspomagającego zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia realizowane wspólnie z innymi nauczycielami lub w których nauczyciele ci uczestniczą.
Nauczyciel wspomagający zatrudniany jest na podstawie ustawy Karta Nauczyciela. Pewne problemy interpretacyjne nasuwało ustalenie wysokości pensum.
Możliwe zwiększenie godzin pracy specjalistów
Zatrudnienie logopedy, pedagoga, psychologa wymaga inicjatywy dyrektora, który odpowiada za organizację różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej placówce. Dyrektor na bieżąco powinien monitorować potrzeby wychowanków, rodziców i nauczycieli w tym zakresie. Sygnałem do zatrudnienia specjalistów może być m.in. treść i liczba opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Liczba godzin przeznaczonych na ten cel uzależniona jest m.in. od rodzaju udzielanej pomocy, okresu, na jaki ma być ona zorganizowana, liczby dzieci objętych daną formą wsparcia.
- art. 5d, art. 6 ust. 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm,)
- art. 42 ust. 3 oraz ust. 7 pkt 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1379),
- ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- § 14 ust. 1, 2 załącznika nr 1, § 13 ust. 1, 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Zobacz także:
