Dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej informuje o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego wójta. Informację należy przygotować w formie imiennej listy nieprzyjętych dzieci, zawierającej następujące informacje:
Informację o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola należy przekazać wójtowi niezwłocznie
Przepisy prawa oświatowego nie określają terminu, w jakim dyrektor przedszkola musi poinformować wójta o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola. Informacja to powinna zostać przekazania niezwłocznie po ogłoszeniu wyników rekrutacji – wójt musi znaleźć dla nieprzyjętych dzieci miejsca w innych placówkach.
- imię i nazwisko dziecka
- pesel dziecka
- imiona i nazwiska rodziców dziecka
- adres zamieszkania dziecka
- adres zamieszkania rodziców dziecka
Informację tę należy przekazać niezwłocznie po podaniu do publicznej wiadomości informacji o dzieciach przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola lub oddziału przedszkolnego.
To wójt wskaże przedszkole
W przypadku nieprzyjęcia dziecka do wybranego przez rodziców przedszkola, wójt ma obowiązek pisemnego wskazania placówek które mogą przyjąć dziecko. Wskazując inne publiczne przedszkole, oddział przedszkolny w publicznej szkole podstawowej, publiczną inną formę wychowania przedszkolnego, niepubliczne przedszkole, oddział przedszkolny w niepublicznej szkole podstawowej, , albo niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego wójt powinien dążyć do wybrania takiej placówki, aby jej czas pracy był zbliżoną do czasu pracy przedszkola o przyjęcie do którego ubiegali się rodzice dziecka.
… mimo że Rzecznik Praw Dziecka ma wątpliwości
Rzecznik Praw Dziecka zauważa, że decydowanie o placówce do której będzie uczęszczało dziecko w opisanym trybie sprawi, że dzieci będą uczęszczać do przedszkoli często oddalonych o wiele kilometrów od miejsca zamieszkania. Rozwiązanie, w którym gmina wskazuje inną placówkę może spowodować, że w praktyce będą to przedszkola znacznie oddalone od tego, które wybrał rodzic – mimo, że powinna być to placówka możliwie najbliższa.
Rzecznik Praw Dziecka jest także zaniepokojony likwidacjami sal potrzebnych do organizacji zajęć dodatkowych i gimnastycznych w związku z koniecznością zapewnienia miejsc trzylatkom ubiegającym się o przyjęcie na rok szkolny 2017/2018. Zdaniem RPO działania polegające na zwiększeniu liczby miejsc w danym przedszkolu nie mogą skutkować ograniczeniem dostępności dzieci do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, a takie skutki pociągnie za sobą zmienia przeznaczenia pomieszczeń przedszkolnych.
- art. 31 ust. 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
- art. 14 ust. 4b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
Zobacz także:
