Ponieważ dziecko objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli w domu, to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, której zadaniem jest obserwacja funkcjonowania dziecka w zakresie jego możliwości uczestniczenia w życiu przedszkola. Obserwacje ukierunkowane na ocenę, czy dziecko może i w jakim zakresie powinno być włączane w życie przedszkola, powinny być działaniem planowym, celowym, ukierunkowanym na potrzeby i potencjalne ograniczenia w aktywności dziecka.
Indywidualne przygotowanie przedszkolne po zmianach od 1 września 2017 r.
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka. Jednak, o ile nie jest to wykluczone z uwagi na stan jego zdrowia, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym.
Dyrektor przedszkola jest zobowiązany podejmować działania umożliwiające kontakt dziecka z oddziałem przedszkolnym. Podejmując decyzję w tym zakresie dyrektor uwzględnia:
- aktualny stan zdrowia dziecka,
- wnioski z obserwacji nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem.
Przykładowe formy uczestniczenia w życiu przedszkolnym
Szczegółowe zalecane działania sprzyjające integracji ze środowiskiem przedszkolnym oraz ułatwiające powrót do przedszkola powinny być wskazane w orzeczeniu. Przepisy wskazują przykładowe formy uczestniczenia dziecka w życiu przedszkolnym, np.:
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,
- uczestnictwo w uroczystościach i imprezach przedszkolnych, np. spotkanie wigilijne, dzień babci i dziadka, dzień matki, dzień dziecka,
- uczestnictwo w wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego, np. umożliwiających dziecku integrację z rówieśnikami w formie zabawy, w zajęciach artystycznych,
- uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjnych lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć, o ile stan zdrowia dziecka pozwala na prowadzenie tych zajęć na terenie przedszkola.
6 zadań dyrektora w związku z włączaniem dziecka w życie przedszkola
Dyrektor odpowiada za właściwą organizację zajęć indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający dziecku realizację podstawy programowej oraz – w sytuacji, gdy to możliwe – za umożliwienie dziecku kontaktów z rówieśnikami i właściwą organizację form włączania dziecka w życie przedszkola. W tym zakresie dyrektor powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim:
1) wskazania w orzeczeniu oraz wnioski z obserwacji funkcjonowania dziecka prowadzonych przez nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem w domu i efekty działań mających na celu poprawę tego funkcjonowania,
2) ustalenie zasad współdziałania z rodzicami np. w związku z przyjmowaniem leków, informowania przez rodziców o sytuacji zdrowotnej dziecka,
3) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu, odpowiednie przygotowanie przedszkola (wiedza o chorobie, postępowanie w sytuacjach pogorszenia stanu dziecka oraz udzielenia pomocy w nagłych sytuacjach itp.),
4) czas (w ciągu dnia) organizacji form uczestniczenia dziecka dostosowany do możliwości psychofizycznych dziecka,
5) terminy dogodne dla rodziców, umożliwiające przyjście z dzieckiem do przedszkola,
6) aktualny stan zdrowia dziecka – czy pozwala na uczestnictwo w zajęciach z dziećmi.
- ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1616),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
