Odbierając korespondencję dyrektor szkoły powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z jej charakterem oraz podstawą prawną ich skierowania. Od tego zależy bowiem czy i w jakim terminie musi odpowiedzieć oraz jaka jest zasada odpowiadania na danego typu dokumenty w szkole.
Dyrektor szkoły nie zawsze musi osobiście udzielać odpowiedzi
Obowiązki dyrektora szkoły nie przewidują konieczności odpowiadania na każde skierowane do niego pismo, ponieważ nie jest on organem administracji publicznej. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie trzeba udzielać odpowiedzi – wytyczne w tym zakresie wynikają przede wszystkim z charakteru otrzymanego pisma i podnoszonych w nim kwestii. Z pewnością korespondencja z organem nadzoru pedagogicznego czy organem prowadzącym wymaga szczególnej uwagi dyrektora. Inaczej może jednak być, jeżeli do gabinetu trafiają pisma od rodziców czy oferty szkoleniowe czy komercyjne, należy rozważyć czy czas pracy dyrektora szkoły pozwala na osobiste zajęcie się nimi.