Do typowych błędów dyrektora szkoły popełnianych przy planowaniu rozkładu zajęć należy zaliczyć:
7 najczęstszych błędów przy układaniu planu lekcji na 2. półrocze
Aby uniknąć niewłaściwej organizacji lekcji i ewentualnych zaleceń w przypadku kontroli, warto zastosować kryteria oceny rozkładu zajęć, oparte na rekomendowanych przez sanepid warunkach higienicznej organizacji pracy z uczniem. Ocena ta na etapie planowania lub weryfikacji planu lekcji pozwoli odpowiednio zorganizować proces nauczania i wyeliminować ewentualne błędy.
- Zajęcia nie rozpoczynają się o stałej porze, przy czym różnica ta wynosi 2 godziny lub więcej.
- Różnica liczby godzin lekcyjnych pomiędzy kolejnymi dniami tygodnia wynosi 2 godziny i więcej.
- Nieuwzględnienie w każdym dniu zajęć z elementami ruchu.
- Nieuwzględnienie zajęć z elementami ruchu w dniu, w którym występuje maksymalna liczba godzin.
- Zdwojenie godzin danego przedmiotu więcej niż jeden raz w tygodniu i/lub zdwojenie godzin lekcji w ciągu dnia pracy ucznia z dwóch lub więcej przedmiotów.
- Zdwojenie liczby godzin z dwóch lub więcej przedmiotów w poniedziałek i/lub piątek, jeżeli taka konieczność nie wynika z założeń programowych.
- Organizacja 5-minutowych przerw międzylekcyjnych i/lub brak przerwy 20-minutowej (lub dwóch przerw 15-minutowych).
Zalecane warunki higienicznej organizacji zajęć dla uczniów klas I–III:
- stałe godziny rozpoczynania i kończenia zajęć (dopuszczalne odchylenie 1 godziny),
- organizacja zajęć w systemie zmianowym (postulowana jednozmianowość),
- równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia – zalecane: 4–5 godzin dziennie, codzienna aktywność fizyczna, niegrupowanie zajęć artystycznych i manipulacyjnych, praca umysłowa od 30 – 60 min. w zależności od wieku uczniów, z przerwami śródlekcyjnymi z przeznaczeniem na ruch i zmianę pozycji,
- 10-minutowe przerwy pomiędzy zajęciami,
- przerwy krótsze, ale częstsze (o długości przerwy decyduje nauczyciel),
- przerwa śniadaniowa, która powinna trwać co najmniej 15 minut,
- minimum 20-minutowa przerwa obiadowa.
Zalecane warunki higienicznej organizacji zajęć dla uczniów klas IV–VI oraz starszych:
- uwzględnienie czasu skupienia uczniów – stosowanie przerw śródlekcyjnych,
- co najmniej 10-minutowe przerwy pomiędzy zajęciami,
- zróżnicowanie aktywności wymagającej zaangażowania poszczególnych zmysłów oraz układu nerwowego,
- jedna przerwa przed południem z przeznaczeniem na śniadanie, co najmniej 15-minutowa,
- minimum 20-minutowa przerwa obiadowa (w przypadku braku przerwy 20-minutowej dopuszcza się dwie przerwy 15-minutowe),
- organizacja zajęć w systemie zmianowym (postulowana jednozmianowość),
- w przypadku dwuzmianowości stałość rozpoczynania zajęć - o tej samej porze, dopuszczalna różnica 1 godziny,
- równomierne obciążenie zajęciami (6–7 godzin dziennie) – różnica w dziennej liczbie godzin lekcyjnych nie powinna przekraczać jednej godziny,
- 7. godzina jako zajęcia dodatkowe (nie jako reguła dla wszystkich uczniów),
- w dniu, w którym występuje maksymalna liczba godzin, co najmniej jedną godzinę lekcyjną należy przeznaczyć na zajęcia z elementami ruchu,
- lekcje, na których dominuje konieczność bezruchu, statyka, długotrwała koncentracja uwagi, nie powinny występować koło siebie lub na koniec dnia, gdy uczniowie są zmęczeni,
- tygodniowy rozkład zajęć powinien uwzględniać rytm nauki w ciągu tygodnia – poniedziałek, czwartek jako dni mniejszej aktywności; wtorek, środa – dni nasilonej nauki, piątek – średnie obciążenie,
- niełączenie zajęć w bloki ze względu na podobne metody, monotonię, zmęczenie, jednostajność tematyczną,
- z uwagi na efektywność nauczania dopuszczalne jest blokowanie godzin przeznaczonych na wyjście w teren i zajęcia doświadczalne, laboratoryjne, warsztaty lub realizację projektu,
- możliwość nierównomiernego rozłożenia godzin zajęć w trakcie roku szkolnego, np. z uwagi na organizację dnia nauki poza szkołą, pracę metodą projektu,
- wydzielenie jednego dnia na niecodzienne, atrakcyjne formy zajęć, np. dzień sportu.
Podstawa prawna:
- art. 25 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1412),
- art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 4 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 r. nr 6, poz. 69).
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Nie masz konta? Zarejestruj się »