Dyrektor szkoły może udzielić upoważnienia w zakresie m.in. spraw:
4 zakresy spraw, w których dyrektor może udzielać upoważnień
Dyrektor szkoły przy tak dużej ilości obowiązków, które na nim ciążą, może scedować część z nich na swoich pracowników. Aby to zrobić, musi wybrać osoby kompetentne i upoważnić je do wykonywania konkretnych czynności. Dyrektor musi pamiętać, że udzielając pełnomocnictwa, musi dokonać tego na piśmie.
Upoważnienia dla pracowników szkoły
1) finansowych głównemu księgowemu i innym pracownikom, zgodnie z przydzielonymi obowiązkami w zakresie gospodarki finansowej (prowadzenie rachunkowości jednostki, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywanie wstępnej kontroli), przyjęcie przez pracownika tych obowiązków powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia,
2) związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń pracownikom sekretariatu – dyrektor ma możliwość scedowania na pracownika sekretariatu wydawania poszczególnych dokumentów, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, decyzja to jednostronne, władcze oświadczenie woli organu administracji publicznej, rozstrzygające w sposób prawnie wiążący w stosunku do strony postępowania,
3) związanych z ochroną danych osobowych pracownikom przetwarzającym dane osobowe – dyrektor szkoły ma obowiązek wydać upoważnienia, obejmujące zarówno nauczycieli, jak i pracowników niepedagogicznych, których praca związana jest z przetwarzaniem danych osobowych, upoważnienie powinno być wydawane nie tylko osobom, które bezpośrednio zatrudnione zostały w celu przetwarzania danych, ale również innym osobom mogącym w takim przetwarzaniu uczestniczyć,
4) związanych z dokonywaniem sprostowań błędów i oczywistych omyłek w dokumentacji przebiegu nauczania – pracownikom sekretariatu i nauczycielom – Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w:
- księgach ewidencji,
- księdze uczniów,
- księdze wychowanków,
- arkuszu ocen ucznia
dokonuje dyrektor szkoły lub placówki albo osoba przez niego upoważniona na piśmie do dokonania sprostowania.
Dokument upoważnienia powinien być sporządzony co najmniej w dwóch egzemplarzach:
1) jeden dla osoby upoważnionej,
2) drugi – powinien zostać w dokumentacji szkoły.
- ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1182 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. poz. 1170 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły
