Do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez przedszkole mają prawo wszystkie dzieci, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, a także ich rodzice oraz nauczyciele.
10 ważnych zmian w zasadach organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
W roku 2017/2018 pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach będzie realizowana na nowych zasadach, w związku z czym w działaniach związanych z jej planowaniem dyrektor powinien uwzględnić nowe przepisy tak, by w nowym roku szkolnym przedszkole było przygotowane do realizacji zadań zgodnie z wymaganiami prawa. Poznaj 10 najważniejszych zmian wprowadzonych przez MEN.
Tabela: 10 kluczowych zmian w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zmiana 1. |
Rozszerzenie katalogu przyczyn trudności dzieci, które uzasadniają potrzebę udzielania wsparcia w przedszkolu |
Zmiana 2. |
Poszerzenie celu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Zmiana 3. |
Poszerzenie zakresu rozpoznania dokonywanego przez nauczycieli |
Zmiana 4. |
Doprecyzowanie zadań nauczycieli i specjalistów |
Zmiana 5. |
Obowiązek współpracy nauczycieli i specjalistów w organizacji i udzielaniu wsparcia dzieciom |
Zmiana 6. |
Zasady współpracy przedszkola z osobami i instytucjami w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Zmiana 7. |
Poszerzenie katalogu form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu |
Zmiana 8. |
Organizacja zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego |
Zmiana 9. |
Nowy wymiar czasu trwania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Zmiana 10. |
Wspomaganie nauczycieli jako zadanie dyrektora z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. W odniesieniu do dzieci, pomoc udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
12) sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
13) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
14) środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Wymieniony katalog specjalnych potrzeb edukacyjnych nie wyczerpuje wszystkich możliwych sytuacji, w których wychowankowie przedszkola mogą wymagać specjalistycznego wsparcia. Dotyczy to między innymi sytuacji, gdy trudności dziecka wymagają długotrwałej, wieloprofilowej diagnozy. W takich przypadkach pomoc dla dziecka powinna zostać zorganizowana na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, którzy na każdym etapie działań na rzecz dziecka mogą korzystać ze wsparcia udzielanego przez instytucje zewnętrzne, między innymi przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych (projekt z 9 czerwca 2017 r.).
Zobacz także:
