Przypomnijmy, że w ramach 40-godzinnej tygodniowej normy czasu pracy nauczyciel realizuje:
Czy zajęcia rozwijające uzdolnienia to zajęcia wynikające z zadań statutowych
Nieco w cieniu reformy rozpoczętej 1 września 2017 r/ pozostawała istotna zmiana w przepisach Karty Nauczyciela, dotycząca czasu pracy nauczycieli i związana z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Nowe regulacje mają istotne znaczenie w kontekście obowiązkowego pensum nauczyciela. Sprawdź, co się zmieniło.
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz (tzw. pensum),
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów,
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Na wysokość wynagrodzenia nauczyciela wpływ ma wymiar jego pensum. Oznacza to, że zajęcia i czynności realizowane w ramach zadań statutowych szkoły nie są zajęciami płatnymi i ich przydzielenie w ramach 40-godzinnego czasu pracy nie powoduje zwiększenia wynagrodzenia nauczyciela.
Dotychczasowa praktyka wskazywała na częste uznawanie zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej za zajęcia realizowane w ramach statutowych szkoły. Zajęcia te nie dawały więc prawa do dodatkowego wynagrodzenia. Od 1 września 2017 r. sytuacja uległa zmianie.
W Karcie Nauczyciela widnieje bowiem wyraźne zastrzeżenie, zgodnie z którym zajęcia realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są realizowane w ramach zadań statutowych szkoły, a co za tym idzie – należy je uwzględniać w nauczycielskim pensum.
Dotyczy to także zajęć rozwijających uzdolnienia, które dotychczas dość często były przydzielane w ramach zadań statutowych szkoły.
Katalog zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia m.in.:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia,
- zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
- zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia nie mogą być zaliczone do tzw. innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych przedszkola, do realizacji których można zobowiązać nauczyciela w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy. Są to bowiem zajęcia prowadzone w ramach udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ZASTOSUJ!
Przydział zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze powinien nastąpić w formie godzin ponadwymiarowych, a nauczycielowi niepełnowymiarowemu – poprzez zawarcie porozumienia zmieniającego obowiązującego w okresie realizacji zajęć specjalistycznych.
- art. 42 ust. 2, ust. 2d ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Zobacz także:
Tagi: Oświata, Czas pracy w oświacie
