Elektroniczna Weryfikacja Świadczeniobiorców, nazywana eWUŚ jest systemem umożliwiającym weryfikację prawa do skorzystania z leczenia w ramach NFZ. System ten zbiera informacje z ZUS i KRUS oraz zawiera informacje dotyczące osób ubezpieczonych w innych państwach (UE i EFTA). System pozwala placówce medycznej zweryfikować prawo do skorzystania z leczenia przez pacjenta na podstawie numeru PESEL po potwierdzeniu jego tożsamości.
System nie potwierdza prawa do leczenia - co dalej?
Może się zdarzyć, że podczas wizyty u lekarza, osoba ubezpieczona dowiaduje się, że nie ma uprawnień do skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej. W takiej sytuacji tzw. eWUŚ wyświetla status czerwony - czyli NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń. Czy mimo to można skorzystać z pomocy medycznej?
Zdarza się jednak, że system wyświetla status czerwony, co oznacza, że NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń. Co wtedy może zrobić pacjent?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest grupa osób, które mogą skorzystać ze świadczenia niezależnie od wyświetlanego w eWUŚ statusu. Są to:
a) członek rodziny osoby, która pobiera zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia
b) członek rodziny osoby, która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty
c) kobieta w okresie ciąży, porodu lub połogu, która ma obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Polski, nawet jeśli nie jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym
d) osoba, która po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia ma nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej.
Jeśli pacjent nie należy do żadnej z wyżej wymienionych osób także może skorzystać z pomocy medycznej potwierdzając swoje prawo do świadczenia. Wystarczy, aby pokazał jeden z dokumentów:
a) legitymację emeryta lub rencisty, na której będzie wpisany kod wojewódzkiego oddziału NFZ
b) aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
c) zaświadczenie z zakładu pracy
Zobacz także: Prawo świadczeniobiorców do świadczeń poza kolejnością – czy pacjent ma pierwszeństwo wejścia do gabinetu lekarza
Oczywiście nie każdy nosi przy sobie np. zaświadczenie z zakładu pracy, szczególnie, że pacjent zazwyczaj nie przewiduje, że system nie zweryfikuje jego prawa do świadczeń. Dlatego właśnie wystarczy, żeby osoba chcąca skorzystać z pomocy złożyła pisemne oświadczenie o tym, że przysługuje jej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Wzór tego oświadczenia otrzyma w placówce, w której chce skorzystać ze świadczenia.
Ważne: Takie oświadczenie powinna złożyć jedynie osoba, która jest w stu procentach pewna, że przysługuje jej prawo do świadczeń medycznych. Jeśli rzeczywistość okaże się inna, pacjent zostanie obciążony kosztami leczenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zobacz także: Ewelina Tylińska-Kałuża, Natalia Zbrojewska: Jak w świetle prawa radzić sobie z trudnym pacjentem?
W przypadku gdy stan zdrowia nagle się pogorszy, pacjent i tak otrzyma pomoc medyczną, nawet jeśli nie jest w stanie wypełnić swojego oświadczenia. W takim przypadku będzie jednak zobowiązany do przedstawienia dokumentu potwierdzającego jego prawo do leczenia w ramach NFZ w ciągu 14 dni od rozpoczęcia udzielania świadczeń medycznych albo w ciągu 7 dni od zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym.
Zobacz także: Od 1 maja 16 świadczeń szpitalnych poza limitem
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia - portal nfz.gov.pl
