Przeprowadzanie audytu wewnętrznego jest ważnym wymaganiem norm ISO, bez którego trudno byłoby zapewnić utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania. Dzięki niemu organizacja jest w stanie wykazać, że system funkcjonuje prawidłowo, a ustalone cele i osiągane wyniki są zgodne z oczekiwaniami. Z praktycznego punktu widzenia, audyt ma jednak dużo szersze spektrum korzyści.
Jak zapewnić skuteczność audytów wewnętrznych
Żeby mówić o skutecznym audycie wewnętrznym, rozpocznij od wyjaśnienia, jakimi cechami powinien się on charakteryzować, gdyż cechy te bezpośrednio wpływają na jakość i profesjonalizację audytu. A to przekłada się na osiągane wyniki i jego odbiór w organizacji.
Jest doskonałym narzędziem w rękach pełnomocnika oraz kierownictwa, dzięki któremu możesz:
- pozyskiwać informacje na temat skuteczności prowadzonych działań i ich zgodności z wymaganiami,
- weryfikować spełnienie przez dostawców, podwykonawców ustalonych wymagań,
- odpowiednio wcześniej wykrywać niezgodności oraz potencjalne niezgodności, minimalizując tym samym ryzyka ich zaistnienia,
- inwentaryzować potrzeby szkoleniowe przez weryfikację świadomości pracowników,
- określać mocne strony, które można rozwijać, oraz słabe, które warto nadzorować i doskonalić w organizacji.
Cztery cechy skutecznego audytu wewnętrznego
Cecha audytu |
Wyjaśnienie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Komunikacja podstawą skutecznego audytu
W procesie audytu, umiejętności komunikacyjne idą często w parze z umiejętnościami pozyskiwania właściwych informacji. Dzięki nim możesz gromadzić dowody audytowe, niezbędne do wykazania zgodności z kryteriami audytu. Dowody te mogą pochodzić z przekazu ustnego, pisemnego, jak również z informacji poszlakowych. Ich źródłem mogą być natomiast:
- Badania dokumentów, zapisów udostępnionych przez audytowanych
- Obserwacje realizowanych działań oraz warunków pracy
- Rozmowy i wywiady z pracownikami zaangażowanymi w proces
- Analizy informacji zwrotnych od klienta i innych stron zainteresowanych.
Częstym problemem komunikacyjnym jest sytuacja, kiedy audytorzy używają branżowego słownictwa lub zbyt zadają zbyt dużo pytań zamkniętych, które nie są w stanie dostarczyć pewnych i wiarygodnych dowodów z audytu. Żeby temu przeciwdziałać, przestrzegaj pewnych reguł w tym obszarze (patrz tabela Rodzaje pytań audytowych i ich przydatność podczas audytu).
Zobacz także:
Tagi: audyt
