Nowe przepisy mają doprowadzić do tego, że samochody zeroemisyjne będą chętniej produkowane przez producentów, a dzięki temu staną się tańsze i łatwiej dostępne dla konsumentów, chociażby dzięki temu, że pojawi się rynek samochodów używanych.
Bezemisyjne samochody do 2035 r.
W ramach programu fit for 55 Unia Europejska przewiduje, że już w 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze będą zeroemisyjne - czy nie będą w ogóle emitowały CO2 do środowiska. Ma to ułatwić osiągnięcie unijnego celu związanego z neutralnością klimatyczną.
Cel - redukcja emisji
Nowe cele dotyczące redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych jak i lekkich samochodów użytkowych, zostały już zatwierdzone przez Parlament Europejski. Jest to element pakietu Fit for 55. Zgodnie z nimi nowe samochody mają wykazywać zerową emisję CO2. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 wytwarzanego przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100% w porównaniu z rokiem 2021. Jak widać cel jest bardzo ambitny. Celem pośrednim jest redukcja do 2030 r o 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych.
Zeroemisyjność będzie inaczej oceniana niż dotychczas - główną zmianą jest jej ocena w całym cyklu życia samochodu. Dokładniejszą metodykę Komisja ma przedstawić do 2025 r. Kolejnym krokiem jest przygotowanie przez Komisję do końca 2026 r. porównania dopuszczalnych wielkości emisji z rzeczywistymi danymi dotyczącymi zużycia energii i paliwa. Będzie to punktem wyjścia dla metodyki dostosowywania indywidualnych poziomów CO2 przez producentów.
Zobacz także:
Odstępstwa i zwolnienia
Nowe przepisy będą przewidywały odstępstwa i zwolnienia dla małych producentów samochodów. Na przykład dla producenta rejestrującego mniej niż 1 tys. nowych pojazdów rocznie przewiduje się zwolnienie z nowych regulacji. Natomiast dla producentów od 1 do 10 tys. samochodów osobowych bądź od 1 do 22 tys samochodów dostawczych przewidziane są odstępstwa jednak tylko do 2035 r.
Zobacz także:
Ograniczenie emisji o co najmniej 55%
Unia Europejska wyznaczyła sobie nowy cel w ramach Europejskiego Zielonego ładu oraz Europejskiego Prawa Klimatycznego. Celem tym jest osiągnięcie do 2050 r. neutralności klimatycznej. Aby go zrealizować konieczne jest obniżenie w nadchodzących dekadach emisji gazów cieplarnianych. Do 2030 r. UE zobowiązuje się ograniczyć emisję o 55%.
Zobacz także: Klimatyzacja w biurze - jak rozliczyć się z KOBIZE
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Parlamentu Europejskiego - portal europal.europa.eu
