Od ustalonej wartości początkowej środków trwałych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych–drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego.
Amortyzacja środka trwałego zakupionego z dotacji
Organizacja pozarządowa może otrzymać dotację za zakup środka trwałego. Do ksiąg rachunkowych musi wprowadzić wszystkie operacje z tym związane i jednocześnie zwrócić uwagę na aspekt podatkowy dotyczący amortyzacji takich środków.
Przy czym z kosztów uzyskania przychodów wyłącza się odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że do kosztów podatkowych organizacja zalicza tylko odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana ze środków otrzymanych z dotacji. Dlatego warto, aby organizacja wyodrębniła odpowiednie konto analityczne dotyczące odpisów amortyzacyjnych, które nie są uznawane za koszty podatkowe.
- art. 28, art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
- art. 16 ust. 1 pkt 48ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: amortyzacja, środki trwałe
