Obowiązujące przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika zawierają wykaz dokumentów, których pracodawca ma prawo żądać od kandydata i które kandydat może przedłożyć z własnej inicjatywy. W wykazie nie wymieniono przedwstępnej umowy o pracę. Nie oznacza to jednak, że nie wolno jej tam umieszczać. Po pierwsze, wyliczenie obejmuje tylko dokumenty składane przez kandydata, a nie podpisane przez kandydata i pracodawcę, a po drugie pracodawca powinien elastycznie podchodzić do przepisów rozporządzenia, mając na względzie ogólny obowiązek wynikający z art. 94 ust. 9a kp, czyli prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika. Skoro umowę przedwstępna zawiera się z kandydatem i należy ją przechowywać, to akta osobowe są odpowiednim do tego miejscem.
Przedwstępna umowa o pracę – w której części akt osobowych ją umieścić
W części A akt osobowych gromadzi się dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B przechowuje się dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, a w części C – dotyczące jego ustania. Przedwstępną umowę o pracę należy umieścić w części A lub B akt osobowych.
Umowę przedwstępną można zamieścić w części A lub B
Umowa przedwstępna dotyczy nawiązania stosunku pracy, ale jest zawierana z kandydatem. Z tego względu może znaleźć się zarówno w części A, jak i B. Nie powinna różnić się w zakresie warunków pracy i płacy od umowy o pracę. Jeżeli w części B będzie poprzedzać umowę o pracę, to porównanie będzie sprawniejsze. Dodatkowym argumentem na umieszczenie przedwstępnej umowy o pracę w części B jest to, że § 6 ust. 2 pkt 2 zawiera jedynie przykładowy, a nie wyczerpujący wykaz dokumentów.
Warto zauważyć, że w razie ewentualnej kontroli akta osobowe będą sprawdzane pod kątem obowiązkowych elementów, a umowa przedwstępna takim nie jest. Kontrolujący może jedynie wyrazić swoją własną opinię na temat jej umiejscowienia.
-
art. 94 pkt 9a ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.),
-
§ 1 ust. 1, § 6 ust. 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dokumentacja kadrowa
