Jednym z pomysłów przedstawionych w projekcie ustawy o aktywności zawodowej jest oddzielenie statusu bezrobotnego od ubezpieczenia zdrowotnego. Jeśli konkretna osoba nie będzie miała żadnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego, będzie mogła po prostu podlegać ubezpieczeniu zdrowotnemu. Zmiana polega więc na otworzeniu furtki do uzyskania prawa do świadczeń zdrowotnych także osobom, które nie są aktywne zawodowo i nie są zarejestrowane w urzędzie pracy.
Nowe sposoby aktywizacji zawodowej
Doświadczenia pokazują, że wiele osób rejestrujących się jako bezrobotne, wcale nie są zainteresowani poszukiwaniem pracy. Rejestracja jest im potrzebna, aby zyskać dostęp do ubezpieczenia zdrowotnego. Powstał więc pomysł, aby ubezpieczenie oddzielić od statusu bezrobotnego. To jedna ze zmian zawarta w założeniach do projektu ustawy o aktywności zawodowej. Co jeszcze się zmieni?
Powszechne ubezpieczenie zdrowotne
Podleganie ubezpieczeniu będzie następowało na wniosek. ZUS będzie taki wniosek udostępniał i zakłada się, że także on będzie odpowiedzialny za jego weryfikację.
Zawodowa aktywizacja rodziców
Nowe przepisy przewidują także rozwiązania, które mają z jednej strony ułatwić, z drugiej z kolei zmotywować młodych rodziców - szczególnie kobiety - do pracy. Zakłada się, że bezrobotni członkowie rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny będą mieli pierwszeństwo do skierowania do udziału w formach pomocy przewidzianych w nowej ustawie.
Tworzone rozwiązania mają zachęcać do podejmowania pracy, nawet jeśli miałby to być niepełny wymiar pracy. Przewiduje się rozwiązanie, które ma umożliwić podejmowanie pracy np. na pół etatu - czyli w wymiarze pozwalającym godzin obowiązki rodzicielskie z pracą. Praca na pół etatu będzie uprawniona do ubiegania się o prawo do zasiłku w wysokości 50% pełnego zasiłku.
Zobacz także: Zatrudnienie w ramach prac interwencyjnych - czy korzysta ze zwolnienia z Funduszu Pracy?
Przedsiębiorstwa rodzinne
Jednocześnie mają zostać przewidziane nowe rozwiązania dla przedsiębiorstw rodzinnych. Dzięki nim, także one będą mogły skorzystać z pomocy finansowanej z funduszu pracy. Zakłada się więc odejście od zasady, zgodnie z którą nie można udzielać pomocy, jeśli pracodawca jest spokrewniony z osobą kierowaną z urzędu pracy.
Właściwość urzędów
Dotychczas istniała rejonizacja Urzędów pracy, ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego. Ułatwieniem ma być wprowadzenie zasady, zgodnie z którą to miejsce zamieszkania będzie decydowało o właściwości urzędy pracy. Uzależnienie właściwości urzędu od miejsca zamieszkania, czyli miejsca w którym dana osoba faktycznie przebywa, ma ułatwić jej kontakt z urzędem i dopełnianie wszystkich formalności.
Uporządkowane formy pomocy
Zobacz także: Okresy pobierania zasiłku szkoleniowego lub zasiłku dla bezrobotnych – do jakich uprawnień pracowniczych są wliczane
Dotychczasowe przepisy zakładały różne formy pomocy w aktywizacji. Doświadczenie pokazało jednak, że nie wszystkie były równie chętnie wykorzystywane. Nowe regulacje zakładają więc likwidację form nieużywanych lub bardzo rzadko używanych, takich jak: pożyczka szkoleniowa, stypendium na kontynuowanie nauki. W ramach tego proponuje się m.in. pożyczkę edukacyjną. Będzie można skorzystać z 20% umorzenia kwoty pożyczki.
Ustawa ma zwiększyć wysokość stypendium szkoleniowego, aby wzrosło zainteresowanie aktywizacją zawodową w formie stażu. Ma ono wynosić 140% zasiłku dla bezrobotnych.
Nowe przepisy tworzą także "staż plus" - możliwość wydłużenia stażu, ma to zmotywować stażystę do efektywnej nauki oraz premiować pracodawcę, jeśli stażysta zdecyduje się na weryfikację wiedzy i umiejętności nabytych podczas stażu i uzyska kwalifikacje.
Bony na zasiedlenie mają stać się bardziej dostępne. Obecnie mogą z nich skorzystać jedynie osoby do 30 roku życia.
Zobacz także: Czy powiat prowadząc zakład aktywności zawodowej rozlicza VAT od usług gastronomicznych dla podopiecznych
Założenia projektu ustawy o aktywności zawodowej opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów - portal gov.pl
