Pracownik, który uzyskał od pracodawcy zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach (potrzebne np. do zakupu ratalnego czy kredytu bankowego), nie musi wyrażać dodatkowej zgody na sprawdzenie przez bank wiarygodności tego zaświadczenia. Podpisując umowę z bankiem pracownik wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych w zakresie niezbędnym do udzielenia pożyczki lub kredytu. Wyraża również zgodę na wspomnianą procedurę sprawdzającą (umowy z bankiem zwykle zawierają odrębną klauzulę w tym zakresie). Jednakże taka procedura nie powinna być przeprowadzana telefonicznie.
Telefoniczne potwierdzanie danych pracownika dla banku jest ryzykowne
Jeśli na prośbę pracownika pracodawca wystawił mu zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu, niemal na pewno może spodziewać się telefonu z banku. Jednak w takim przypadku trzeba zachować szczególną ostrożność – zanim pracodawca potwierdzi dane pracownika, musi ustalić tożsamość swojego rozmówcy, aby mieć pewność, że udziela informacji osobie upoważnionej.
Udzielając informacji przez telefon pracodawca ryzykuje, ponieważ nie ma pewności, że rzeczywiście rozmawia z uprawnionym przedstawicielem banku. W takiej sytuacji należy np. poprosić rozmówcę o podanie imienia, nazwiska, stanowiska oraz stacjonarnego numeru telefonu do kontaktu, sprawdzić, czy podany numer rzeczywiście należy do banku i oddzwonić na ten numer zanim informacje dotyczące zatrudnienia i zarobków pracownika zostaną udzielone.
Można również – co wydaje się bezpieczniejszym rozwiązaniem – poprosić rozmówcę o pisemne zwrócenie się z prośbą o potwierdzenie danych zawartych w zaświadczeniu.
art. 36 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dane osobowe
