Możliwość przeprowadzenia badań trzeźwości, a także badań mających wykazać czy pracownik jest pod wpływem narkotyków, zostały wprowadzone ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Nowa regulacja weszła w życie 21 lutego 2023 r. Od tego momentu pracodawcy mają nowe uprawnienia, jednak aby móc z nich skorzystać muszą najpierw przygotować odpowiednie procedury.
Nowe zasady kontroli trzeźwości już obowiązują
Zmiany w przepisach, które wprowadziły możliwość kontrolowania trzeźwości pracowników weszły w życie 21 lutego 2023 r. Otwierają one drogę do preferencyjnego wykonywania badania trzeźwości przez pracodawców, do którego nie jest potrzebne wzywanie Policji. Aby jednak pracodawca mógł skorzystać z takiej możliwości, musi się do tego odpowiednio przygotować.
Zobacz także: Kontrola trzeźwości pracowników w praktyce – jak przygotować procedurę kontroli trzeźwości?
Tzw. prewencyjne kontrolowanie trzeźwości jest bowiem możliwe jedynie wtedy, gdy są one przewidziane w przepisach wewnątrzzakładowych. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, pracodawca stosując alkomat może kontrolować swoich pracowników. Takie same regulacje muszą zostać wprowadzone w kontekście badania na obecność narkotyków.
Ważne: Jeśli pracodawca nie wprowadzi odpowiednich regulacji na przepisów wewnątrzzakładowych, nadal do badania trzeźwości będzie konieczna obecność policji.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, które pracowało nad odpowiednią regulacją, przypomina także, że pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, pod warunkiem, że będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia.
Sam proces kontroli także musi spełnić określone warunki - nie może on bowiem naruszać godności pracownika, ani innych jego dóbr osobistych.
Zobacz także: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?
Co oczywiste, jeśli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika, pracodawca nie dopuszcza go do pracy. Może się jednak zdarzyć, że mimo takiego podejrzenia, kontrola potwierdziła trzeźwość osoby badanej.
Ważne: Jeśli kontrola trzeźwości wykazała, że pracownik nie zażywał alkoholu, a z powodu takiego podejrzenia nie był wcześniej dopuszczony do pracy, to okres niedopuszczenia do pracy jest traktowany jako okres usprawiedliwionej nieobecności. Pracownik zachowuje w tym przypadku prawo do wynagrodzenia.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej - portal gov.pl
